Det SAS-ejede IT-selskab Scandinavian IT Group står til at miste omsætning for i størrelsesordenen 190 millioner kroner, når regnskabet for 2001 bliver offentliggjort om kort tid. Det vurderer selskabets danske topchef Hans-Henrik Hedegaard overfor Computerworld Online.
Scandinavian IT Group havde i 2000 en omsætning på knap to milliarder kroner, men krisen i luftfartsindustrien har siden kostet en nedgang i antallet af især udviklingsopgaver indenfor luftfarts-IT.
- Vi har måttet se i øjnene, at vi får en omsætningsnedgang på ti procent, og det er klart, at det kan mærkes. Vi satte i slutningen af sidste år en reduktion af omkostningerne i gang, men indtil videre har vi undgået at fyre folk på grund af manglende opgaver, siger Hans-Henrik Hedegaard.
Ifølge Computerworld Onlines oplysninger sagde Scandinavian IT Group før jul farvel til et antal medarbejdere på grund af besparelser. Hvor mange vides ikke.
Krise skyldes lavkunjunktur
Selvom sidste års terrorangreb mod USA har kostet luftfartsindustrien dyrt, så er det ikke hovedårsagen til den øjeblikkelige krise, mener Scandinavian IT Groups administrerende direktør.
- En lavkonjunktur er præget af strukturelle problemer, og de blev fremskyndet af krisen efter 11. september. Men problemerne havde været der under alle omstændigheder, siger han.
Scandinavian IT Group er bygget op omkring de norske, svenske og danske IT-afdelinger i SAS, som i 1990 blev udskilt i selvstændige selskaber. I 1997 blev de tre nationale IT-selskaber samlet i et selskab under dets nuværende navn.
Vækststrategi på stand by
Målsætningen var dengang at skabe en uafhængig IT-virksomhed indenfor luftfarts-IT med fokus på løsninger til branchens mindre og mellemstore selskaber. Det er stadigvæk strategien, selvom krisen har sat vækstplanerne på stand by for en tid.
- Det, at gå ti procent ned i omsætning, er ikke nogen enkel sag. Det sætter nogle grænser for, hvilke muligheder vi sidder med i år. Vores opgave lige nu er at sikre, at vi ikke kommer ud for alt for meget kaos, så vi kan være klar, når tiderne skifter, siger Hans-Henrik Hedegaard.
Med årlige opgaver for 1,7 milliarder kroner er SAS fortsat den suverænt største kunde, men ambitionen er, at 20 procent af omsætningen i 2004 skal komme udefra.
- Jeg mener bestemt, at markedet er stort nok. Vores begrænsning ligger nærmere i salgs- og distributions- kanalerne samt i vores størrelse. Vi er ikke ret store, siger direktøren.
Ingen planer om opkøb
Af hensyn til det børsnoterede moderselskab ønsker han ikke at gå i detaljer om eventuelle planer om fremtidige opkøb.
- Der er ikke nogen konkrete planer om opkøb, men der er heller ikke nogen principielle begrænsninger i vores muligheder, nøjes han med at konstatere.
Halvdelen af omsætningen i Scandinavian IT Group stammer fra driftsopgaver, og den anden halvdel fra udviklingsaktiviteter som for eksempel udvikling af webløsninger til billetløse rejser og systemer til passager-information via mobiltelefon.
Selskabet udvikler og vedligeholder systemer til billetautomater, flyvedligeholdelse, reservation og lastkontrol og har desuden ansvaret for SAS? globale netværk, der håndterer 4,5 milliarder transaktioner årligt.