Med 237 millioner brugere er den amerikanske internetvirksomhed Yahoo stadig verdens mest benyttede websted. Antallet af såkaldte unikke brugere er vokset med 45 millioner siden sidste forår, og af den samlede brugerflok, understeger Yahoo, er det lykkes at få 41 procent til at registrere sig med personlige oplysninger.
Det er en gigantisk kundedatabase. Og ifølge selskabets seneste kvartalsregnskab, fremgår det, at Yahoo er ved at blive bedre til at udnytte den til salg.
Yahoo fik for sjette kvartal i træk et underskud på bundlinien. I første kvartal i år blev underskuddet på 53,6 millioner dollar, hvilket kan sættes i forhold til et underskud på 11,5 millioner dollar i samme periode sidste år.
Dog er omsætningen i vækst. Og selskabet benytter kvartalsregnskabet til at hæve forventningerne til årets samlede omsætning fra 870 millioner dollar til 910 millioner dollar.
Væk fra annoncer
Stigningen skyldes især, at Yahoo i februar købte job-tjenesten HotJobs, der vurderes at have bidraget med 15 millioner dollar til kvartalets omsætning. Siden Yahoo i februar i år fik en ny administrerende direktør i Terry Semel, har det været en klar strategi, at bevæge sig væk fra annoncer som den bærende økonomiske faktor.
Annoncer udgør med 63 procent af den totale omsætning dog stadig den vigtigste forretning. Men i tal blev det i kvartalet til en omsætning på 121 millioner dollar, hvilket er et fald på 15 procent siden sidste år.
Derfor øges indsatsen for at få flere kunder over i en abonnementsdel af Yahoo, hvor medlemmer kan købe sig til ydelser som netop job-tjenesten, rejser, ejendomme, film og underholdning, indkøb og auktioner.
Yahoos butiksplatform rummer i øjeblikket 18.000 netbutikker, og Yahoo oplyser, at selskabet samlet omsatte for omtrent 776 millioner dollar gennem Yahoos butiksnetværk.
I andet kvartal i år lancerer Yahoo i samarbejde med teleselskabet SBC Communications DSL-pakkeløsninger til både private forbrugere og mindre virksomheder over hele USA.