Indhold
Bekymringerne over år 2000-relaterede computerproblemer har ikke begrænset salget i Europa, viser den seneste analyse fra Dataquest.
I andet kvartal i år voksede det samlede salg med 20 procent, i forhold til året før, især i det professionelle marked, siger Dataquest.
I alt blev der solgt 6,3 millioner pc´er, hvoraf de 4,9 millioner gik til erhvervslivet.
Det har tidligere været antaget, at de fleste selskaber allerede havde brugt store summer på at forberede deres computere til år 2000, og derfor ville være tilbageholdende med nye investeringer. Men selv om analytikerne ledte efter en trend, der kunne bekræfte dem, så fandt de i stedet et marked i så god form, at Dataquest nu stiller alvorligt spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er en år 2000-effekt.
I England er det især online børshandel, som har sat gang i salget. Men i Tyskland har en kult-bølge omkring supermarkeds-kæden Aldi haft en mærkbar indflydelse på salget af discount-pc´er. Kæden startede sit halvårlige udsalg tidligere end normalt, og fik solgt 200.000 computere på få dage. Flere andre computerproducenter, blandt andre Siemens, Dell, IBM og Hewlett Packard timede deres udsalg, så det faldt sammen med Aldis.
På europæiske plan ligger Compaq stadig på førstepladsen efterfulgt af Dell, IBM og HP.