Danmarks tredje største teleselskab kom ud af 2001 med et underskud på hele 1,036 milliarder kroner.
Omsætningen for 2001 landede på 1,436 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til 2000.
EBITDA-resultat blev minus 448 millioner kroner ? en forbedring på 81 millioner kroner sammenlignet med året før.
Desuden oplevede Orange en kundetilgang på 90.000, så selskabet ved årsskiftet havde 608.000 mobilkunder.
Acceptabelt resultat
Administrerende direktør for Orange Danmark, Monique Moullé-Zetterström, finder det samlede resultat ?acceptabelt?, i lyset af de store investeringer sidste år bød på.
- Jeg ville ikke påstå, at jeg er glad for årets resultat ? vi så naturligvis gerne, at tabet var knap så stort ? men i lyset af de investeringer, vi har foretaget sidste år, er det et acceptabelt resultat, siger hun.
Monique Moullé-Zetterström anslår, at udbygningen af mobil-nettet i Danmark kostede Orange mellem 250- og 300 millioner kroner i 2001. En udbygning, der betyder, at Oranges mobilnet nu dækker 92 procent af Danmark.
Dertil kommer udskrivningen på 250 millioner kroner for UMTS-licensen samt udgifter til navneskift fra Mobilix til Orange. Den manøvre har ifølge Monique Moullé-Zetterström kostet i omegnen af 100 millioner kroner.
Håber på break-even i år
Orange skriver i en pressemeddelelse, at selskabet nåede break-even i februar i år - tre måneder efter planen. Monique Moullé-Zetterström indrømmer dog, at det bliver vanskeligt at nå break-even for hele 2002.
- Vi skal naturligvis arbejde hårdt for at nå målet om break-even i 2002, men vi tror på det i og med, at vi ikke skal foretage de samme investeringer igen, siger Oranges topchef.
Det britiske analyseinstitut, Analysys, der siden 1985 har analyseret det europæiske telemarked, anslår, at væksten i mobilbranchen i 2001 lå på 12 procent.
Firmaet forudser imidlertid, at 2002 bliver mobilbranchens ringeste år nogensinde med blot fire procents vækst i Vesteuropa.
Men det får ikke Monique Moullé-Zetterström til at ryste på hånden.
- Jeg er generelt set enig i, at det bliver et hårdt år, men samtidig forventer vi, at investeringerne fra i fjor vil tiltrække nye og bedre kunder. Med den brede dækning i Danmark forventer vi blandt andet at få flere erhvervskunder, siger hun.