Indhold
3Dfx demonstrerede forleden en ny digital teknologi til skabelse af real-time effekter på almindelige forbruger-pc´er.
T-Buffer er ifølge selskabet et gennembrud, som vil øge billedopløsningen på hjemmecomputere, der vil "udviske skellet mellem computerskabte billeder og fotografi".
Teknologien er især rettet mod at forbedre det grafiske udseende - underforstået: det grafiske udseende i 3D real-time computerspil og lignende - på tre nøgleområder: Anti-alias i fuld skærmopløsning, hvilket betyder udryddelsen af hakker og kanter på et 1024x768 billede, bevægelsesuskarphed og for første gang dybdeskarphed.
T-Buffer, (med "T" som i " Gary Tarolli, 3Dfx´ tekniske chef), anvender en metode, der er radikalt anderledes fra andre grafikacceleratorer.
Konventionelle grafikkort laver en frame - et skærmbillede - ad gangen, som sendes til en buffer, for derefter at bliver vist på skærmen. Ved hjælp af andre teknikker kan nogle kort producere to-tre frames ad gangen. Alias-effekten opstår, når der ikke er kapacitet nok til at gemme alle oplysninger om de enkelte skærmbilleder. Det medfører, at visse informationer går tabt, og resulterer i hakkede linjer og kantede billeder.
T-Bufferen løser problemet ved at erstatte frame-bufferen, og det gør det muligt at skrive til adskillige skærmbuffere på samme tid. Resultatet bliver en stor mængde data og flot grafik.
Foreløbig er teknologien blot blevet demonstreret overfor nogle få indviede. 3Dfx siger, at T-Buffer teknologien bliver tilgængelig for almindelige menneskers tegnebøger en gang omkring slutningen af året.
Vil man læse mere om T-Buffer anbefaler vi Anandtechs gennemgang af teknologien.