En ny undersøgelse afslører, at til næste år vil de britiske pengeinstitutter bruge flere penge på at nå kunderne med traditionelle midler, end de vil bruge på teknologi-udvikling, herunder web.
Selv om næsten alle banker og kreditforeninger har et website, og mange af deres kunder benytter sig af netbanking, viser undersøgelsen, at internet ikke prioriteres af de britiske pengeinstitutter de næste tolv måneder.
Til gengæld vil banker og kreditforeninger bruge penge på systemer til blandt andet call centre.
Typisk gemmer mange af de britiske finansgrupperinger deres kundeoplysninger på et kludetæppe af forskellige og ofte inkompatible systemer. Dette gør det svært for firmaer at finde ud af, hvem deres mest profitable kunder er.
Ifølge undersøgelsen, der er foretaget af AIT, BT, eFunds og Microsoft, forventer bankerne at bruge 586 millioner pund (godt 7 milliarder kroner) på kundesystemer, hvoraf hovedparten skal gå til udbygning af call centre.
Til sammenligning har bankerne tænkt sig at bruge kun 69,8 millioner pund (842 millioner kroner) på internet-systemer.