Projektledelse er tidens hotteste emne blandt IT-folk. I hvert fald blandt de 1.700 af slagsen, som har deltaget i kursusudbyderen Niveaus IT Tendensundersøgelse 2002.
Se listen over de mest og de mindst populære nederst i artiklen.
Projektledelse er gennem årene rykket støt og roligt op gennem placeringerne på top 20 over de emner, som optager IT-folket. I år indtager disciplinen for første gang førstepladsen.
Henrik Engelund, der er administrerende direktør i Niveau, mener, at det skyldes en stigende professionalisme i branchen. Der skal være 100 procent styr på projekterne.
? For fem år siden kunne du godt argumentere igennem, når du lavede et projekt til et par millioner, at det kom til at koste en halv million mere. Sådan er det ikke længere. I dag forventer alle, at det skal være i orden. Der er ikke nogen, der gider høre på dårlige undskyldninger om, at det er nyt, og det har vi ikke prøvet før, siger han.
En yderligere forklaring på, at projektledelse er i fokus, er ifølge Henrik Engelund, at disciplinen er blevet bredere. Flere medarbejdere er under forskellige former blevet projektledere.
? Det er en tendens, der slår i gennem i alle typer virksomheder ? lidt en megatrend i branchen. Vi ser en transformation fra linieprægede, traditionelle, hierarkiske organisationer til mere løstkoblede projektorganisationer, siger han.
Ledelse og IT skal hænge sammen
På andenpladsen over hotte IT-emner ligger kobling mellem IT-strategi og forretningsstrategi. Det, mener Henrik Engelund, hænger sammen med et opgør med 90?ernes fremgangsmåde, hvor man lavede forretningsstrategi et sted i huset og IT-strategi et andet sted. I dag skal strategierne tilpasses hinanden og hænge sammen.
? Det er ikke længere unaturligt, at man sidder og diskuterer internetstrategier på et direktionsmøde, men hvis man går ti år tilbage, var der ikke nogen, der snakkede om servere eller infrastruktur. Forretningsledelsen er blevet betydelig bedre til at forstå IT og stille krav til resultater, siger Henrik Engelund, der omvendt også mener, at IT-cheferne i dag fokuserer mere på forretningen.
Internet mindre interessant
Interessen for internet er faldet. Sidste års topscorer på listen hed ?Internettet generelt?, den kategori ligger i år på 10. pladsen.
Til gengæld er der kommet mere fokus på internetsikkerhed, som indtager listens tredjeplads. Henrik Engelund mener, at sikkerhed bliver højt prioriteret, fordi internettet efterhånden gennemsyrer alt, og vi er blevet mere sårbare.
? Der er også en bagside af internet-medaljen, og det er især lederne, der har trukket sikkerhed op på listen. Altså dem, der i sidste ende er ansvarlige for, at hjemmesiden fungerer og ikke går ned, fordi nogen har været inde og hacke systemerne, siger han.
Listen over de mindst populære emner følger ifølge Henrik Engelund mønsteret fra tidligere år. Trends og buzzwords, som har været blæst op, havner efter en tid på denne liste. Og de kommer aldrig op igen.
? Der er et skisma mellem den marketingdrevede del af IT-branchen og den medarbejder- og projektledelsesdrevede. Buzzwords bliver som regel opfundet med sigte på den forretningsmæssige ledelse, men de fanger ikke nødvendigvis IT-folkene, siger han.
Niveau, der er en del af DIEU Gruppen (Dansk International Efteruddannelse), leverer kurser og konsultentydelser til IT-virksomheder. For at afdække tendenserne og finde ud af hvilke produkter, man skal satse på, undersøger virksomheden hvert år, hvilke emner der optager IT-folket. IT Tendensundersøgelsen 2002 er den syvende i rækken.
Toppen: De højest prioriterede områder at tilegne sig mere viden indenfor | ||
Placering | Emne | Score (5 er maksimum) |
1 | Projektledelse | 3,86 |
2 | Kobling mellem IT-strategi og forretningsstrategi | 3,83 |
3 | Internet og sikkerhed | 3,81 |
4 | Ledelse af forandringer | 3,78 |
5 | Generel personlig udvikling | 3,78 |
6 | Kvalitet generelt | 3,72 |
7 | Strategi generelt | 3,65 |
8 | Ledelse generelt | 3,64 |
9 | Kravspecifikation og -styring | 3,63 |
10 | Internettet generelt | 3,61 |
11 | Risikovurdering og -styring | 3,56 |
12 | Teambuilding | 3,54 |
13 | Ledelse af medarbejdere | 3,50 |
14 | Coaching | 3,39 |
15 | Knowledge management | 3,39 |
16 | web-udvikling | 3,38 |
17 | Test af IT-løsninger | 3,37 |
18 | Estimering | 3,34 |
19 | Projektopgaver | 3,25 |
20 | Organisatorisk læring | 3,30 |
Bunden: De lavest prioriterede områder at tilegne sig mere viden indenfor | ||
Placering | Emne | Score (5 er maksimum) |
1 | IPMA Certificering | 2,17 |
2 | PMI certificering | 2,18 |
3 | Call Center Management | 2,37 |
4 | Salgsledelse | 2,43 |
5 | E-government | 2,44 |
6 | Adrætte metoder | 2,45 |
7 | Extreme programming | 2,51 |
8 | Outsourcing | 2,52 |
9 | Modenhedsmodeller | 2,54 |
10 | Certificering (projektledelse) | 2,56 |
11 | Internet og E-jura | 2,58 |
12 | Rekruttering | 2,59 |
13 | Projektsalg | 2,64 |
14 | Psykologien i salgsarbejdet | 2,65 |
15 | Test-modenhedsmodeller | 2,68 |
16 | Component based Development | 2,69 |
17 | Virtuelle organisationer | 2,79 |
18 | Datamining | 2,84 |
19 | Digital forvaltning | 2,89 |
20 | Business intelligence | 2,92 |
Denne artikel er fra Computerworld IT Job |
IT Job er Computerworlds ugentlige karrieresektion. Bestil abonnement her. |