350 ud af 1500 ansatte må vinke farvel til deres job i den svenske internet-konsulentvirksomhed Icon Medialab, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Det fremgår ikke af meddelelsen, hvorvidt Icon Medialabs afdeling med 80 ansatte i København berøres af sparerunden, der i alt er budgetteret til at koste 75 millioner svenske kroner.
Danmark går fri
Ifølge administrerende direktør Erik Lorents Petersen fra Icon Medialab i Danmark bliver den danske virksomhed ikke berørt af omstruktureringerne.
- Vi har allerede justeret organisationen, så den svarer til markedsforholdene, siger han til Computerworld Online.
Erik Lorents Petersen oplyser, at godt 200 af de 350 fratrædelser i koncernen sker i forbindelse med frasalg af datterselskaber.
Samtidig med nedskæringerne meddeler Icon Medialab, at selskabets hidtidige topchef Rens Buchwaldt har besluttet at forlade sin stilling.
Hans afløser på chefposten bliver tidligere administrerende direktør i IT-selskabet Origin, Robert Pickering, som får til opgave at lede rekonstruktionen af Icon Medialab.
Det børsnoterede svenske konsulenthus gik i december sammen med hollandske Lost Boys og fik samtidig en solid kapitalindsprøjtning på 180 millioner kroner.
Samlet fik IconMedialab et driftsunderskud på 1,08 milliarder svenske kroner i 2001. Det er skabt på baggrund af en omsætning på 1,2 milliarder svenske kroner.
Omsætningen er i løbet af året dalet stødt. Hvor selskabet i første kvartal omsatte for 427,8 millioner kroner, sluttede året med en omsætning på under det halve.
I fjerde kvartal solgte Icon Medialab webløsninger for kun 207 millioner svenske kroner, og ved årsskiftet havde selskabet omtrent 69 millioner svenske kroner tilbage i kassen.