De findes endnu. De nystartede webfirmaer med planer om at indtage Skandinavien inden året er omme. Afmatning eller ej, så planlægger domæne-registranterne fra Netcentralen at åbne filialer i både Norge og Sverige i løbet af 2002.
De første sælgere til det Skandinaviske marked er ansat, og målet er at nå op på 40 medarbejdere, som skal stå i mesterlære i Danmark, inden de bliver sluppet løs på et fremtidigt kontor i Oslo og Stockholm.
Bag vækstplanerne står hovedejeren af Netcentralen, Ole Horsbøl (80 procent), samt Nikolaj Borge (10 procent) og Jannik Skou (10 procent), der begge blev medejere, da selskabet gik fra at være et interessentselskab til et anpartsselskab i oktober 2001.
Netcentralens kerneforretning er at udarbejde samlede planer for virksomheders domæneregistrering. Det handler om at skabe overblik i den samlede pulje af registrerede domæner på nationalt og globalt plan.
- Mange virksomheder har problemer med overblikket og glemmer for eksempel at betale for fornyelse af domæner, specielt i udlandet, siger Jannik Skou, der har titel af IT-chef i Netcentralen.
Som sideforretning står Netcentralen også for hosting af webløsninger og leverer content management systemer.
Med denne model lykkedes det Netcentralen at omsætte for 12,3 millioner kroner sidste år. Det samlede overskud blev på 900.000 kroner, hvoraf de 800.000 stammer alene fra årets sidste kvartal.
- Vi fik virkelig styr på forretningen i sidste del af 2001, og det ser ud til at fortsætte i starten af 2002, siger Jannik Skou.
Kritisable metoder
Vejen til overskud har dog ikke været uden problemer for Netcentralen. Under registreringen af .info domænerne i december 2001 faldt en lidt for smart forretningsmetode en række danske kommuner og virksomheder for brystet.
Netcentralen kaprede - som Computerworld og Børsen kunne fortælle - en del kunder på at love, at de kunne få dem forrest i køen ved tildelingen af de nye domæner.
Netcentralen udnyttede den såkaldte Sunrise-periode, hvor virksomheder med velerhvervede varemærkerettigheder kan registrere domænerne før alle andre. Problemet var bare, at Netcentralen fik kunderne forrest i køen ved at opfinde fiktive varemærkenumre for selskaber uden de nødvendige rettigheder.
På daværende tidspunkt mente ledelsen i Netcentralen ikke selv, at de havde handlet forkert, men i dag er de udskældte metoder lagt på hylden.
- De metoder bruger vi ikke mere. - Det er ikke forkert at sige, at vi er blevet klogere, forklarer Jannik Skou.
Uden venture-millioner
Grunden til Netcentralen blev lagt i 1998, da Ole Horsbøl og partneren Thomas Rasmussen fandt ud af, at de kunne tjene penge på at forhandle domæner.
Computerworld Online skriver gerne om vækstvirksomheder med succes.
Send et tip hvis du kender en virksomhed, der: 1) Er startet indenfor de sidste tre år 2) Har internettet som en vigtig del af forretningen 3) Har overskud Send en mail til Christian Lund på redaktionen |
De to iværksættere kørte parløb, indtil Thomas Rasmussen forlod selskabet ved omstruktureringen i oktober sidste år, og har bygget forretningen op uden brug af ekstern venturekapital.
I dag er de 40 på kontoret i Kronprinsessegade, men når året er omme, vil yderligere 30 være ansat. 30 skal blive på kontoret i Danmark, mens resten sendes til Sverige og Norge.
I øjeblikket knytter vækstforventningerne sig til registrering af .us domæner, som netop er åbnet. Målet er en omsætning på 20 millioner kroner i 2002 og et overskud på tre millioner kroner.
Relevant link: Netcentralen