Det amerikanske firma Netratings, der tjener penge på at analysere internettet, meddelte tirsdag, at det alligevel ikke er interesseret i at overtage konkurrenten Jupiter Media Metrix.
Netratings dropper planerne på grund af usikkerhed omkring lån, værdipapirer og den konkurrencemæssige betydning af en sammenlægning.
De to firmaer blev ellers enige om en akkvisitionsaftale i oktober 2001, hvor Netratings skulle købe Jupiter formedelst 71,2 millioner dollar i aktier og kontanter.
Var overtagelsen blevet en realitet, ville Netratings kundeportefølje med ét være fordoblet.
Det er endnu usikkert, hvad der sker med de juridiske stridigheder, der tidligere har været mellem de to konkurrenter. Jupiter har tidligere sagsøgt Netratings for at krænke et af selskabets patenter. En strid som også ville være lagt på hylden, hvis sammenlægningen var lykkedes.
Da aktiemarkedet fik nys om det fejlslagne opkøb, styrtdykkede Jupiters aktie på New York-børsen med 75,31 procent til kurs 0,20 dollar pr. aktie, mens Netratings steg 6,5 procent til kurs 15,07 dollar pr. aktie.