To år efter, IT-højskolen i København lancerede master- og diplomuddannelsen for erhvervsaktive, er de første fire studerende blev færdiguddannede.
En af dem er Martin Ipsen, der har taget den treårige masteruddannelse på to år, samtidig med han passede et fuldtidsjob.
? Jeg har konstateret, at titler åbner døre. Det, at jeg kan noget, er ikke nok, jeg skal også kunne dokumentere det på en eller anden facon. Det gav IT-højskolen mulighed for, og så gav den mulighed for et sammenhængende uddannelsesforløb på højt niveau, siger Martin Ipsen, der i forvejen havde en økonomisk uddannelse på bachelorniveau.
Han mener, at masteruddannelsen har givet ham grundig IT-viden og en masse konkrete værktøjer, men nu hvor han skal ud og søge job, kunne han godt ønske sig, at uddannelsen var mere kendt ude i erhvervslivet.
? Jeg har måttet svare på lidt for mange underlige spørgsmål om, hvad IT-højskolen er for noget. Når jeg kommer og siger, at jeg studerer på IT-højskolen, lyder svaret ofte: Nå, og hvornår er de tre uger så overstået, siger Martin Ipsen, der håber på, at hans nye titel kan bane vej for et job i en større IT-virksomhed eller et konsulenthus.
Han mener, at det afgørende for virksomhederne at vide om de åbne uddannelser på IT-højskolen, er, at der er tale om en uddannelse på kandidatniveau, og at de studerende alle har en vis erhvervserfaring.
? Man slutter med en uddannelse på samme niveau som en datalog eller ingeniør, men man har i langt de fleste tilfælde bare brugt et par år af uddannelsen på at læse et andet fag end IT og er derfor som regel lidt svagere teknisk funderet. Men man har betragtelig mere uddannelse end en datamatiker, og så har man den fordel, at man typisk fra sin tidligere uddannelse har en meget stærk baggrundsviden på felter, som normale IT-folk ikke har, siger han.
Gode valgmuligheder
Holger B. Nielsen er resultatchef i Post Danmark Indkøb, og han har taget diplomuddannelsen på IT-højskolen med udgangspunkt i et helt specifikt behov. Hans afdeling stod nemlig over for at skulle implementere et ERP-system, og kendskabet i organisationen var ikke det bedste. Derfor valgte han med virksomhedens opbakning at starte på IT-højskolen for at tilegne sig viden om ERP-systemer og elektronisk handel, og han mener, at han og virksomheden har fået fuld bonus for den investerede tid.
? Som diplomsstuderende har jeg været privilegeret ved at kunne vælge frit på alle hylder i forhold til, hvilke fag, jeg vil følge. Det betyder, at jeg har kunnet tilpasse min uddannelse præcis til de konkrete behov, jeg havde. Havde jeg behov for viden på et bestemt område, så var der som regel et fag, der passede. De store styrker ved diplomuddannelsen er valgfriheden og muligheden for at målrette uddannelsen ud fra nogle helt bevidste valg, fortæller Holger B. Nielsen.
Masteruddannelsen er et treårigt deltidsstudium, hvor studerende med en bachelor og to års erhvervserfaring kan udvide med en overbygning i informationsteknologi og derved blive Master.
Diplomuddannelsen er et toårigt deltidsstudium. For at blive optaget på studiet kræves det, at den studerende har en kortere, mellemlang eller lang videregående uddannelse eller tilsvarende kvalifikationer. Som hovedregel bør kandidater med en kortere eller en mellemlang uddannelse have en solid IT-baggrund med erfaring ud over brugerniveau.
Relevante links:
IT-højskolen i København
IT-højskolen i Vestdanmark - IT-vest
Denne artikel er fra Computerworld IT Job |
IT Job er Computerworlds ugentlige karrieresektion. Bestil abonnement her. |