Danske Bo Bache skulle opbygge en europæisk division af den amerikanske softwarefirma SPSS med fokus på store løsninger til over én million dollar stykket (8,3 millioner kroner). Målet var en omsætning på 200 millioner kroner i 2001.
I oktober købte SPSS imidlertid virksomheden NetGenesis, der er specialiseret i webanalyseværktøjer, og afmatningen tvang samtidig selskabet til at skruet ned for planerne om en slagkraftig europæisk division for store softwareløsninger.
Den beslutning betyder nu farvel til danskerne Bo Bache, der stod i spidsen for de europæiske divisionsplaner, og Henrik Rasmussen, som havde titel af nordisk salgsdirektør.
Ifølge Bo Bache og den formelle administrerende direktør i SPSS Danmark, Ole Stangegaard, sker afgangen i fælles forståelse.
- Der kan være uenighed om strategien, men når først der er valgt en mindre ambitiøs vækstplan, så er det forståeligt, at det for konsekvenser - selv om det er ærgerligt, siger Bo Bache om sin afsked.
Bog om følelsesøkonomi
Bo Bache har tidligere været marketingdirektør i SAS Institute, inden han først blev direktør i SPSS Danmark og siden også fik ansvaret for Holland og Skandinavien.
Han har endnu ingen konkrete planer for sin fremtid, men i februar udkommer en bog, han har skrevet sammen med Peter Horn om begrebet ?følelsesøkonomi?, og i første omgang handler arbejdslivet om den, fortæller han.
Efter afgang fra Bo Bache og Henrik Rasmussen er der cirka 45 ansatte i SPSS Danmark. Fokus bliver fremover på de business intelligence løsninger, som SPSS forsat spår fremgang for. I følge marketingdirektør i SPSS Danmarks business intelligence division, Morten Hansen, regner selskabet med en vækst på omkring 20 procent på dette område alene i år.