Privatpersoner
Det fortæller den tidligere redaktør på Danske Kommuner, Lars Greir, som sammen med journalist Claus G. Theilgaard etablerede dknyt.dk i september 2001. Tjenesten har fokus på lokalpolitik og skriver nyheder om udviklingen i den kommunale sektor. Målgruppen er 500.000 offentligt ansatte og nyhedstjenesten koster 12 kroner for adgang i 24 timer eller 100 kroner for et månedsabbonement. Ønsker man nyheder hele året koster det 950 kroner.
- Vi oplever, at vi sælger langt de fleste abonnenter som flerbrugerabonnementer til kommuner og andre institutioner. Private kan tegne abonnement, men så sker det som regel også i relation til deres arbejde, siger Lars Greir.
Gammeldags betaling
Dknyt.dk har fra starten været en betalingstjeneste, men betalingen foregår ikke, som de to iværksættere selv havde regnet med.
- Vi må erkende, at betalingen via Dankort og andre kreditkort ikke har været, som vi forventede, siger Lars Greir.
Kunderne foretrækker i stedet at få tilsendt et girokort og betale abonnementet på traditionel vis. Over 80 procent af abonnementerne er betalt med girokort, og sådan vil det nok også forsætte fremover.
- Det er klart, at vi som mange andre venter på egentlig mikrobetaling. Men indtil der er et system, som virker, vil vi blot følge udviklingen fra sidelinien, siger Lars Greir.
Ingen reklamer
Lars Greir vil ikke ud med, hvor mange abonnenter tjenesten skal have, før den giver overskud. Men med en begrænset medarbejderstab bestående af de to iværksættere og en række freelance journalister vil det med den nuværende tilstrømning af kunder ske i løbet af i år, vurderer Lars Greir.
Modsat mange online-medier regner de to iværksættere ikke med annoncer som en væsentlig indtægtskilde.
- Vi har fra starten slet ikke budgetteret med annonceindtægter.
Siden premieren i september har Lars Greir og Claus G. Theilgaard dog opdaget, at der er penge at hente ved at lade firmaer annoncere på sitet og i nyhedsbrevet. Men det er ikke kernen i forretningen, slår Lars Greir fast.
Relevante links: dknyt.dk