Bag tykke ståldøre i et hus i Hillerøds industrikvarter står Sahvas sytten servere og summer. Det har de gjort siden lørdag den 7. april. Flytningen fra Sahvas hovedkvarter på Østerbro i København til driftscenteret hos Nord Data gik stort set smertefrit, når det gælder selve serverne. Men det blev alligevel en flytning med problemer.
- Der var to ting, vi ikke havde tænkt over: Hvad skulle vi gøre, hvis Tele Danmark ikke leverede som lovet? Og hvilke konsekvenser fik det, at vi ikke skiftede over til Windows 2000 som oprindelig planlagt?
Computerworld Teknik & Net følger løbende firmaet Sahvas overgang til centraliseret og udliciteret IT-drift. Det nye system drives af Nord Data i Hillerød. Det bygger på Citrix MetaFrame-servere, som brugerne rundt om i landet skal kommunikere med via et MPLS-baseret IP-netværk med ADSL-opkoblinger. Den centrale server-installation kører Office 97 og Navision XAL 2.63 på servere med Windows NT 4.0 (oprindelig Windows 2000). XAL kommunikerer med Unix-servere, der kører Oracle 7.3. Oven på Windows-serverne kører Citrix MetaFrame 1.8 med Service Pack 2. Klienterne er Windows 98-pc'er med en browser som adgang til MetaFrame-applikationerne via browser-udvidelsen NFuse. |
- Vi opdagede problemet den 24. marts. Men det blev først rettet den 5. april - to dage før vi skulle flytte udstyret, siger projektkoordinator Bjarne Hansen.
Rod i adresserne
Det skulle ikke blive det sidste problem, der havde at gøre med IP-adresser. Problemerne skyldes, at Sahva på sit netværk anvender en serie adresser, der kun må anvendes på lukkede firmanet. Men den samme serie adresser anvendes også af andre af Nord Datas kunder. Derfor var det nødvendigt at ændre på adresserne.
Det var ikke noget problem at ændre IP-adresserne på de pc'er, der står i Sahvas hovedkvarter på Østerbro. De kører nemlig DHCP, så adresserne skal kun ændres et enkelt sted. Men gennem hovedkvarteret kører også hovedparten af datatrafikken fra de halvt hundrede afdelinger rundt om i landet. Senere skal denne trafik gå direkte fra afdelingerne til Nord Data over Tele Danmarks MPLS-baserede netværk, men i første omgang samles al trafikken på Østerbro, hvorfra den sendes videre til Hillerød.
- De maskiner kører ikke DHCP, så vi kunne ikke nemt skifte adresser på dem. Vi løste det ved at sætte en ekstra router ind der, hvor trafikken ude fra landet kommer ind på Sahvas netværk, forklarer netværkskonsulent Mogens Christensen.
Den ekstra router blev sat til at oversætte adresserne, så der kun kom IP-pakker med gyldige adresser ud på Sahvas netværk.
Ingen forbindelse
Så var der hul igennem mellem Østerbro og Hillerød. Efter serverne var sat op hos Nord Data lørdag eftermiddag, kørte IT-folkene ind til Østerbro - og opdagede, at de ikke kunne komme i forbindelse med serverne.
Det skyldtes, at pc'erne manglede en WINS-oplysning, for at de kunne se serverne. Løsningen på det var at lægge den oplysning ind på firmaets DHCP-server. Men den kører på den MPLS-router, som kun Tele Danmark må konfigurere.
- Så der stod vi lørdag aften og skulle have fat i en Tele Danmark-tekniker. Da blev vi godt nok imponerede: Der gik en time, så stod der en mand, som kunne løse opgaven, siger Hans Ewertsen.
Han mener, at det problem opstod, fordi Sahva oprindelig ville være gået over til Windows 2000 og Active Directory. Da den plan blev droppet, glemte virksomheden at overveje, hvordan pc'erne så skulle kontakte serverne, når de ikke længere var på samme lokalnet.
Efter rettelsen kunne pc'erne på Østerbro bruge det nye IT-system. En test på en afdelingerne ude i landet viste, at den også var på nettet.
Telefonerne kimer
Mandag morgen begyndte telefonerne så at ringe: Nogle brugere ude i landet kunne ikke komme på systemet. Fejlen var svær at spore: Nogle kunne først ikke komme på, men kom det senere. Andre fik først problemer i løbet af dagen.
Årsagen viste sig at være, at den router, der oversætter mellem IP-adresser, kun havde 11 gyldige adresser til rådighed. Så når den 12. bruger meldte sig, blev hans og efterfølgende forbindelser afvist.
- Det løste vi ved at give routeren nogle flere adresser, den kunne dele ud af, siger Mogens Christensen.
Om tirsdagen kunne alle bruge systemet som planlagt. Til gengæld dukkede nogle gammelkendte problemer med udskrift fra Citrix-systemet op igen. De blev løst af folk fra leverandøren Aston. Også Internet-postsystemet havde problemer. Det skyldtes problemer med koblingen mellem en firewall og Exchange-serveren.
- Vores firewall står på Østerbro, og der er reelt ingen, der ved, hvordan den
er konfigureret, siger Hans Ewertsen.
De problemer fik Nord Data også løst.
Alt på plads
- I dag er vi i mål. Vi har fået flyttet alle serverne og fået løst de problemer, det gav, siger tekniker Jan Olsen fra Nord Data.
Hans Ewertsen må dog erkende, at systemet kører langsommere end planlagt. Det skyldes, at alle brugere deles om 2 Mbit/s-linien mellem Østerbro og Hillerød. I løbet af den næste måneds tid skal brugerne ude i landet flyttes over på direkte MPLS-opkoblinger til Nord Data, så belastningen på linien mindskes.
- Vi har et godt samarbejde med både Nord Data og Tele Danmark. Projektet viser, at det er godt at have planer - men at man også må acceptere, når de ikke holder, siger han.
Oprindelig bragt i Computerworld Teknik & Net nr. 32, den 1. maj 2001.