Lanceringer af Irmas seneste dagligvare-koncept, Irma City, varsler et markant opgør med traditionel markedsføring i dagligvarebranchen. Irma satser udelukkende på sms-beskeder, bannerannoncer og online-partnerskaber. Helt væk er de kilotunge tilbudsaviser, der stoppes ind af brevsprækken hos private en gang om ugen.
- Traditionelt markedsfører dagligvarebranchen sig selv ved at fælde en svensk skov. Vi vil i stedet føre 99 procent af vores markedsføring digitalt, siger administrerende direktør, Alfred Josefsen.
Derfor har Irma heller ingen planer om at indrykke annoncer i trykte medier. Eksisterende kunder skal i stedet lokkes til at købe mere via en e-mail- og sms-tjeneste, som de kan tilmelde sig på Irma Citys website.
- Når vi annoncerer online, så rammer vi brugeren, mens han sidder ved en pc. Han får altså tilbudet, hvor han kan bruge det med det samme, siger Trade Marketing chef i Irma, Claus Bredmose.
Irma satser nemlig hårdt på internettet i driften af det nye foretnings-koncept. På tre uger har godt 1.000 brugere for eksempel tilmeldt sig en opskriftservice, der betyder, at de klokken 16 hver eftermiddag modtager inspiration til aftenens måltid. Opskriften består af varer fra Irma City, og Irma håber derved at lokke brugeren til at slå vejen forbi en City butik på vej hjem fra arbejde.
Erfaringer skal bruges i hele foretningen
På www.irmacity.dk er det også muligt at give opskrifterne karakterer og udveksle erfaringer. I de første uger har det ført til anbefalinger om at øge pasta-mængden i en lakseret og krydderi-indholdet i en anden. I fremtiden er det planen, at arbejdspladser i city skal kunne reservere take-away retter over internettet.
- Vi mangler stadig at have noget logistik på plads, før vi kan tilbyde denne service. Vi skal lige have helt styr på, hvordan vi garanterer, at der er en bestemt mængde af en given færdigret i butikken, hvis kunden bestiller den over nettet, siger administrerende direktør Alfred Josefsen.
Foreløbig eksisterer der kun én Irma City, og den ligger på Falkoner Allé i København. Butikken åbnede for tre uger siden, men den digitale annoncering starter først i løbet af december. Midt i januar åbner butik nummer to på Vesterbro torv, og på længere sigt håber Irma-kæden at kunne sprede konceptet til andre storbyer som Odense og Århus.
Får Irma succes med udelukkende at fokusere på digital markedsføring, vil konceptet også blive benyttet i de traditionelle Irma-butikker.
- Det er klart, at de erfaringer, vi gør os med Irma City, skal bruges i resten af virksomheden. Selve konceptet - men også annonceringsformen - er et forsøg, som vi håber at kunne lære af, siger Claus Bredmose.