3G er blevet voksen

For godt fire år siden solgte staten fire 3G-licenser til mobiloperatørerne til en samlet pris på knap 3,8 milliarder kroner. Med kun knap 120.000 3G-brugere i hele landet er det en høj pris at betale for hurtige, mobile tjenester. Nu skal der andre boller på suppen. TDC Mobil er også gået over til 3G, og Telia står klar i kulissen.

3G er blevet voksen

To år er lang tid i telebranchen, men så længe fik Danmarks første 3G-operatør, det Hongkong-baserede mobilselskab 3, lov til at være ene om at tilbyde 3G-telefoni og -tjenester på det danske marked.

I starten af november 2005 åbnede landets største teleselskab TDC sit 3G-netværk, og Telia er måske lige på trapperne. Begge selskaber kan nyde godt af de mange erfaringer, som 3 har gjort sig de seneste to år. I hvert fald er der ikke meget, der tyder på, at de to største mobiloperatører i Danmark agter at begå de samme fejl, som i lø­bet af tre år fik to 3-direktører til at skifte arbejsplads.

3 lancerede sig selv og sit netværk i november 2003, og siden har selskabet måttet betale dyre lærepenge for at finde frem til en kombination af tjenester og terminaler, som kunderne kunne være tilfredse med. I oktober 2002 udtalte daværende 3-direktør, Christian Jørgensen, at 3 "skulle starte helt forfra på markedet" og derfor "ikke var tynget af gamle tanker og vaner" om, hvordan tingene skulle gøres. Den vigtigste tjeneste skulle ifølge direktøren være videotelefoni.

I januar 2004, kun to måneder efter 3's kommercielle lancering, forlod Christian Jørgensen butikken, og den nye direktør Jesper Weng blev hentet fra Sonofon. Han så det som sin hovedopgave at skaffe kunder. Det gjorde han og selskabet så ved skiftevis at præsentere 3 og 3G som "mobiltbredbånd", "medieleverandør", "lavprisselskab" og så videre. Alt imens kunderne blev trætte af udfald på netværket, dårlig kundeservice og af at være testkaniner på 3G-telefoner, der ikke fungerede ordentligt, havde meget kort batterilevetid og fyldte som mursten.

Da Jesper Weng gav op i juni 2005, havde 3 mistet 8.000 kunder på seks måneder. Det betød, at kundetallet faldt fra knap 125.000 kunder til 117.000. Siden september 2005 har direktøren for 3 heddet Morten Christiansen.

Han er tidligere direktør i Orange og vil, at 3 skal have en klar profil henvendt til "iPod-generationen". Konkret betyder det, at 3 nu satser på musiktjenester og nyere og smarte telefoner rettet mod 20- til 30-årige byrotter.

TDC: 3G er evolution

Med Danmarks største teleselskabs entré på 3G-markedet kan man sige, at 3G-netværket endelig er blevet voksent. De første år har været at sammenligne med en plaget pubertet fyldt med bumser og dårlig ånde, og TDC lægger ikke skjul på, at selskabet tilbagelænet har gjort sig notater og taget ved lære af konkurrentens resultater. At 3 ikke er blevet større på to år, end tilfældet er, siger alt om, at de var for tidligt ude, mener direktøren for TDC Mobil, Mads Middelboe.

Nu er netværkskomponenterne blevet kureret for de værste børnesygdomme, telefonerne har fået længere batterilevetid, og ikke mindst findes der nu en bred vifte af terminaler fra kendte producenter som Nokia, Samsung og Sony Ericsson.

Det må være et mindstekrav, at kunderne for eksempel oplever den samme talekvalitet på 3G-nettet, som de er vant til fra GSM, og det var ikke tidligere tilfældet, oplyser direktøren og henviser til problemer, som 3 havde med såkaldt handover, hvilket vil sige, at kunderne risikerede at miste forbindelsen, når telefonen bevægede sig fra en celle til en anden.

- Vi ser 3G som en evolution og lancerer vores tjenester i flere bølger. I første omgang har vi fokus på den højere hastighed og introducerer tjenester til pc-markedet. Der er 1,1 million bærbare computere i Danmark, og vi lægger så ud med mobilt bredbånd. Køber folk et PC Card og et abonnement hos os, får de adgang til 3G, hvor det er tilgængeligt, og ellers GPRS samt de mere end 600 WLAN hotspots, vi har over hele landet. På mobiltelefonen vil vi i første omgang give brugerne mulighed for at surfe hurtigere, end de er vant til på vores eksisterende tjenester, herunder TDC Fly-portalen, fortæller Middelboe.

Roaming mellem 3G og WLAN

Ifølge Middelboe er pointen nemlig, at kunderne skal vænne sig til at bruge tjenester i ét univers fra flere forskellige platforme. Blandt andet er det hensigten, at man i løbet af 2006 skal kunne downloade musik fra TDC Musik-portalen til sin 3G-telefon.
- Vi tror meget på MP3-filer, så telefonen bliver til din walkman, men brugerne skal hente musikken fra TDC Musik, som de gør det i dag fra deres pc. Det er vigtigt, at tingene hænger sammen i et integreret univers, siger han.

I øjeblikket dækker TDC landets fire største byer, København, Odense, Århus og Aalborg, hvilket svarer til en geografisk dækning på blot knap to procent, men alligevel omfatter godt 27 procent af befolkningen. I løbet af 2006 vil TDC's netværk blive udrullet til 30 byer, alle med et indbyggertal på over 25.000 personer.

Samtidig vil TDC foretage en løbende tilpasning af nettet og udvide kapaciteten på hver enkelt celle i takt med, at antallet af brugere stiger. Dette gøres for at sikre, at kunderne bliver ved med at opleve en reel hastighed i nærheden af de 384 kilobit/s, der i øjeblikket er den optimale hastighed på 3G-netværket.

Desuden arbejder TDC i samarbejde med Ericsson og Nokia på at introducere seamless roaming imellem 3G og WLAN, så både telefon og bærbar computer kan bevæge sig frit imellem de forskellige netværkstyper uden at afbryde den aktuelle session.

Telia: Allerede på kant

Selv om Telia er indehaver af en 3G-licens, har selskabet i første omgang valgt at satse på EDGE-teknologien, der er en slags saltvandsindsprøjtning til det eksisterende GPRS/GSM-netværk.

I øjeblikket ønsker Telia ikke at udtale sig om, hvornår selskabet vil tage sin 3G-licens i brug, men oplyser blot, at man agter at opfylde myndighedernes krav til dækning og hastighed, når teknologien bliver lanceret.

I stedet foretrækker man at gøre sig erfaringer med den gennemprøvede teknologi EDGE, som godt nok ikke tilbyder hastigheder på samme niveau som 3G, men til gengæld er fri for alle de børnesygdomme, som 3G-teknologien har lidt under, siger Telias pressetalsmand, Rune Fick Hansen.

- Med 3G får man en lidt hurtigere downloadhastighed og mulighed for videotelefoni. Erfaringerne fra Japan og Sydkorea viser dog, at de fleste kunder mister interessen for videotelefoni efter tre-fire måneders brug, og vi tror derfor ikke, at det er videotelefoni, der er afgørende. Med EDGE får kunderne en hurtigere uploadhastighed, hvilket gør det hurtigere at sende for eksempel e-mails, og samtidig får man et landsdækkende mobilt bredbånd. Og det, tror vi på, er vigtigt for vores kunder, siger pressetalsmanden og fortsætter:

- Det næste fra vores side bliver Homerun, som vi lancerer i starten af 2006. Med Homerun bliver det muligt at koble sig på 1.100 hotspots i Norden og 25.000 hotspots i verden. Men vi tror stadig på 3G, og vi vil lancere, når markedet ser fordele i 3G, som vi ikke kan efterkomme med vores EDGE-netværk og hotspots.

Lang vej endnu

Med TDC's lancering af 3G er også de to serviceleverandører Debitel og Telmore, der lejer sig ind på TDC's netværk, blevet klar til at introducere nye tjenester. Selv om Telmore med godt 500.000 kunder bliver betragtet som en lille spiller på markedet, er selskabet rundt regnet fire gange større end 3, men hvor 3 er nødt til at satse hårdt på værdiskabende tjenester, har Telmore valgt at fare med lempe. Telmore har nemlig spærret for sine kunders adgang til 3G og starter forsigtigt op med at lancere 3G til blot 1.000 kunder.

- Vi vil lære, hvad vi skal gøre bedre, før det bliver bredt tilgængeligt, siger Telmores direktør Allan Christensen til PC World.

Han understreger, at det også for Telmore er vigtigt at lære af de problemer, som 3 har haft.

- Vi vil gerne undgå den onde spiral, hvor du sælger for dårlige telefoner, der giver kunderne besvær, hvilket bagefter overbelaster din kundeservice, så kunderne oplever urimeligt lange ventetider, siger han.

Stort udbud af mobiler

Selvom 3 har været på markedet i godt to år, bliver det også en stor udfordring for direktør Morten Christiansen at få den rene 3G-operatør på ret køl og bevæge sig i den rigtige retning. Og 3 har ikke råd eller tid til at være forsigtige på samme måde som Telmore.

- Jeg ser en masse kvaliteter og værdier i 3 som koncern og som operatør i Danmark, og vi har et tilbud til det danske marked, som kunderne også vil sætte pris på, hvis vi sælger det rigtigt og fokuserer på det væsentlige. Jeg har ikke nogen intentioner om, at det ikke skal lykkes, pointerer 3's direktør.

Med 16 forskellige telefoner fra producenter som Sony Ericsson, Nokia, Motorola og LG har 3 det største udbud af 3G-telefoner på markedet. Telmore og TDC Mobil er mere forsigtige og nøjes hver især med en håndfuld telefoner. Især TDC Mobil satser på det sikre og starter sin lancering med tre telefoner fra Nokia (6630, 6680 og N70) og to fra Samsung (Z300 og Z500).

3G-licenser var en dyr fornøjelse

Den britiske regering indkasserede i år 2000 ved en auktion over 3G-licenser et astronomisk milliardbeløb fra en række teleselskaber, som alle troede fuldt og fast på de enorme indtjeningsmuligheder ved den nye teknologi. Og herefter gik det stærkt over hele Europa.

Også i Danmark lykkedes det staten og Telestyrelsen ved en auktion med lukkede bud at skrue prisen godt i vejret. Da det den 20. september 2001 stod klart, hvilke fire teleselskaber der skulle udbyde fremtidens mobilnetværk i Danmark, var prisen endt på knap 950 millioner danske kroner per licens.

Fem selskaber bød i konkurrencen, og de fire højstbydende løb af med licenserne til prisen på det fjerdehøjeste bud. Vinderne blev TDC, Telia, Orange og det spritnye og i Danmark ukendte selskab HI3G, som også havde licenser i en række andre lande herunder Sverige og Hongkong.

Som det eneste selskab stod Sonofon tilbage uden licens, fordi ejeren, norske Telenor, ikke havde budt højt nok på Sonofons vegne.

Godt fire år efter er der sket en del. Telia opkøbte Orange, hvilket frigjorde en 3G-licens, som Sonofon overtog i december 2005, og HI3G skiftede navn til 3 og startede som den første operatør med at tilbyde 3G-tjenester i november 2003.

Hvad er EDGE?

Enhanced Data rates for Global Evolution (EDGE) er mobilteknologien, der blev væk i vrimlen. De sidste par år har alle europæiske analytikere, medier og operatører naturligvis talt meget om 3G som det store dyr i åbenbaringen, og GPRS har i folkemunde været kendt som 2,5G, fordi denne pakkebaserede teknologi dybest set kan det samme som 3G blot med væsentligt lavere hastigheder.

Investeringen i GPRS har været til at overskue for operatørerne, som blot har skullet udvide de eksisterende GSM-netværk, mens det er velkendt, at 3G-investeringer kommer til at koste den samlede, globale telebranche en formue.

Indtil 3G-netværkene bliver bredt tilgængelige, kommer de fleste mobilbrugere derfor reelt til at nøjes med GPRS-teknologien, som i praksis tilbyder down- og uploadhastigheder, som svarer til et gammeldags, analogt fastnetsmodem.

Men der er undtagelser fra denne regel, og det kommer til at gavne de brugere, som er kunder hos en af de få operatører, der har valgt et ekstra trin mellem GPRS og 3G i deres strategi, nemlig EDGE-teknologien.

EDGE tilbyder datahastigheder, som svarer til en klassisk ISDN-forbindelse (det vil sige cirka 128 kilobit/s), hvilket er godt det dobbelte af GPRS-hastigheden og det halve af den reelle 3G-hastighed.

Dermed er EDGE en mærkbar forbedring i forhold til GPRS, og selv om 3G naturligvis er det aktuelle endemål, så er den økonomiske investering i EDGE til at overse målt i forhold til de fordele, som teknologien giver operatøren og kunderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere