Kronik: Behov for firma-regler om anvendelse af IT

I kronikken argumenterer forfatterne for, at der i virksomhederne er behov for seriøse overvejelser om medarbejdernes anvendelse af mails og internet, både privat og erhvervsmæssigt. Det handler ikke kun om overvågning.

Af læser

Jan Trzaskowski (tv) og Benjamin Lundström (billedet), advokatfirmaet Vonhaller, skriver:

Ifølge den seneste årsrapport fra American Management Association (www.ama.org) om overvågning på arbejdspladser overvåger mere end tre fjerdedele af de større amerikanske virksomheder deres ansatte ved at tjekke e-mail, telefoner, computerfiler eller ved at videoovervåge medarbejderne på arbejdet. Hertil kommer, at cirka en fjerdedel af virksomhederne har fyret ansatte for misbrug af virksomhedens e-mail eller for at have brugt internetforbindelsen til besøg på uautoriserede eller ?upassende? internet sider.

Problemstillingen er også relevant i Danmark, og virksomhederne bør fastlægge klare retningslinier for medarbejdernes anvendelse af IT både af hensyn til arbejdsmiljøet, men også for at overholde lovgivningen.

Selvom fokus hovedsagelig har været på virksomhedens overvågning af medarbejdernes private brug af virksomhedens IT, er det mindst ligeså relevant at fastsætte retningslinier for medarbejdernes erhvervsmæssige brug af IT.

Ved fastlæggelse af IT-politikken bør man tage højde for lovmæssige rammer herunder persondatalovens regler om overvågning, sikkerhedskopiering og gennemgang af logfiler mv. Derudover bør politikken afstemmes i forhold til virksomhedens personalepolitik og IT sikkerhedspolitik.

Må IT overhovedet anvendes privat?
Hele diskussionen om privat anvendelse af virksomhedens IT starter ved spørgsmålet om, hvorvidt medarbejderen overhovedet må anvende virksomhedens IT til private formål. Der kan være mange saglige grunde til ikke at tillade privat anvendelse af virksomhedens IT. På den anden side kan der være væsentlige fordele ved at tillade privat brug af virksomhedens IT, for eksempel ved den større fleksibilitet, der opnås ved, at den ansatte kan anvende netbanker og online varebestillinger eller mere generelt ved, at medarbejderne ved IT anvendelse også hjælper med kompetenceudviklingen i virksomheden.

Gevinsten ved en liberal og progressiv politik om privat brug af virksomhedens IT vil typisk afspejles i medarbejdertilfredsheden. Virksomheden må dog også forholde sig til sin IT sikkerhedspolitik.

Klare retningslinier for privat anvendelse af virksomhedens IT vil under alle omstændigheder medføre mindre usikkerhed hos medarbejderne om, hvad der er tilladt og vil tillige være en juridisk nødvendighed for, at virksomheden kan begrænse, overvåge og sanktionere medarbejderens IT anvendelse. Formålet bør beskrives så præcist som muligt, men der kan ofte være behov for mere bløde vendinger i form af hensigtserklæringer. Retningslinierne bør naturligvis afspejle virksomhedens reelle politik, og direkte forbud bør ikke formuleres blødt.

Mærkning af mails
For det tilfælde, at man tillader privat anvendelse af virksomhedens IT, er første opgave at sikre, at private dokumenter, filer, e-mails mv. tydeligt adskilles fra erhvervsmæssigt materiale. Der bør således fastsættes retningslinier for mærkning og placering af privat materiale.

Dernæst må man tage stilling til, om der skal fastsættes regler for omfanget og tidspunkterne for den private anvendelse. Det må f.eks. være en klar forudsætning, at den private brug ikke går ud over medarbejderens arbejdsindsats eller f.eks. sker på et tidspunkt, hvor virksomhedens båndbredde bør dedikeres til erhvervsmæssig brug.

Virksomheden må også tage stilling til, hvilke private aktiviteter virksomheden vil tillade. Det må her være en naturlig forudsætning, at medarbejderens aktiviteter er lovlige og at aktiviteterne ikke skader virksomheden, kunder eller andre medarbejdere. Det kan også være, at virksomheden ønsker at hindre besøg på pornografiske sites, rundsendelse af vittigheder eller anvendelse af chatprogrammer.

Virksomheden må også i retningslinierne forholde sig til håndtering af filer, som modtages via mail, downloades fra internettet eller medbringes på disketter eller cd-rom. Udover at virksomheden naturligvis må sikre sig, at virksomheden eller medarbejderen har de nødvendige licenser, må virksomheden også forholde sig til risikoen for vira. Lagring af filer vil også kunne belaste virksomhedens systemressourcer i uforholdsmæssigt omfang.

I den forbindelse må virksomheden endvidere tage stilling til medarbejderens mulighed for selv at installere programmer mv. på virksomhedens computer. Medarbejderens egen installering kan påvirke EDB systemets stabilitet, og det kan være hensigtsmæssig at fastsætte retningslinier for, hvorvidt og i givet fald hvornår den systemansvarlige skal inddrages.

Hvad bruges mail-systemet til?
Virksomheden må også forholde sig til, om medarbejderen må bruge virksomhedens e-mail system til privat brug, eller om medarbejderen skal opfordres til at bruge et af de mange webbaserede mailsystemer til privat e-mail korrespondance. Herved undgår virksomheden, at der lagres private e-mails i indbakken sammen med de erhvervsmæssige e-mails. Desuden kommer virksomheden ikke til at stå som afsender, hverken i e-mail adressen eller i autosignaturer.

Endelig bør virksomheden tage stilling til, hvorledes medarbejderen skal rydde op på sin computer og orientere omgivelserne i tilfælde af ophør af ansættelsesforholdet. Det kan f.eks. overvejes, om virksomheden skal hjælpe medarbejderen med at gemme privat materiale i sådanne tilfælde. Endelig må der tages stilling til, hvorvidt medarbejderens mailbox skal lukkes, eller e-mail skal videresendes til en bestemt adresse.

Virksomhedens politik for medarbejdernes private brug af virksomhedens IT må nødvendigvis være en afvejning af virksomhedens vilje til at give medarbejderne fleksible rammer og på den anden side beskytte virksomhedens sikkerhed og profil. Retningslinierne må navnlig afvejes i forhold til EDB-anlæggets dimensionering og sikkerhedsniveau, samt den systemansvarliges ressourcer. Systemnedbrud har stor betydning for moderne virksomheder, og man bør derfor sikre et sikkerhedsniveau, der kan matche virksomhedens retningslinier for medarbejderens brug af virksomhedens IT.

Erhvervsmæssig anvendelse
Virksomheder har typisk traditioner eller egentlige standarder for håndteringen af papirbaseret korrespondance. Det samme er sjældent tilfældet for den elektronisk kommunikation. Elektroniske kommunikation er mere flygtig end papir, men er mindst ligeså vigtig for virksomheden, og der er derfor også behov for retningslinier for erhvervsmæssig anvendelse af virksomhedens IT.

Medarbejdernes brug af virksomhedens IT bør tilrettelægges således, at virksomheden let kan få adgang til e-mail, dokumenter, filer mv. i tilfælde af ferie, sygdom og lignende. Det stiller bl.a. krav til den anvendte mappestruktur, som bør være ens for alle medarbejdere. Derudover stiller det også krav til navngivningen af dokumenter og filer, da det bør være forholdsvis simpelt at fastslå, hvilke udkast der er det seneste, og hvornår der er tale om en udgave, der f.eks. er sendt til kunden.

Der bør også laves retningslinier for, hvorledes fravær i forbindelse med ferie, sygdom mv. håndteres. Der skal således tages stilling til, om der skal anvendes autosvar med henvisning til kollegaer i hastende tilfælde eller hvorvidt en kollega skal passe medarbejderens indbakke. De nordiske forbrugerombudsmænd fastslog i 1998, at e-mail bør gøres tilgængelige for virksomheden hurtigst muligt, også selvom adressaten på grund af ferie, sygdom mv. er fraværende.

Hvornår bør kommunikationen foregå elektronisk?
Et andet fundamentalt forhold, der skal tages stilling til, er hele spørgsmålet om, hvornår kommunikation med interne og eksterne aktører bør foregå elektronisk, og om der i bestemte situationer skal anvendes digitale signaturer og/eller kryptering.

Endvidere bør der tages stilling til brugen af autosignaturer og det sprog, der anvendes i e-mail. Det bør virksomheden, der fastlægger en ensartet politik for anvendelse af autosignaturer, og det kan overvejes, om der skal indføres rutiner for korrekturlæsning og godkendelse af e-mail, der traditionelt er skrevet og sendt ganske hurtigt og desuden fyldt med stavefejl og andre sproglige forteelser.

I og med at elektroniske materiale er et vigtig element i virksomhedens korrespondance, bør der tages stilling til spørgsmålet om journalisering, lagring og sletning af e-mail, dokumenter og filer.

Endelig bør der tages stilling til en række spørgsmål omkring anvendelse af virksomhedens IT, herunder dokumenter, e-mail mv. uden for virksomhedens fysiske rammer. Udover den grundlæggende holdning til hjemmearbejde, skal virksomheden bl.a. tage stilling til spørgsmål vedrørende arbejdsmiljø og IT sikkerhed, hvoraf sidstnævnte bør behandles i virksomhedens generelle IT sikkerhedspolitik.

Arbejdsgivers overvågning
Virksomhedens registrering og undersøgelse af medarbejderes brug af virksomhedens IT er omfattet af straffeloven, persondataloven og arbejdsmiljølovgivningen, og alene af den grund kan det være hensigtsmæssigt at få lavet retningslinier for især logning, sikkerhedskopiering og gennemgang af lagrede oplysninger.

Ifølge persondataloven skal medarbejderen på en klar og utvetydig måde være informeret om, at registrering/logning af personhenførbare oplysninger finder sted, og at det registrerede eventuelt vil blive gennemset som led i en kontrol ved mistanke om brug af virksomhedens IT i strid med arbejdspladsens retningslinier herom. Det fremgår endvidere af bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler, at der ikke må anvendes kvantitativ eller kvalitativ kontrol uden de ansattes vidende.

Man behøver ikke at lave en egentlig aftale med den enkelte medarbejder, men det anbefales, at virksomheden er omhyggelig med at sikre at alle medarbejdere orienteres om retningslinierne. Retningslinierne bør som minimum vedlægges ved ansættelsen og fremgå af virksomhedens intranet.

Et af de grundlæggende krav i persondataloven er, at indsamling af oplysninger kun må ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling ikke må være uforenelig med disse formål. Desuden er det et krav, at behandlingen nødvendig for, at arbejdsgiveren kan forfølge berettigede interesser, og at hensynet til de ansatte ikke overstiger arbejdsgiverens interesser. Som eksempel på berettigede interesser kan f.eks. være tekniske og sikkerhedsmæssige hensyn, samt hensynet til kontrol af medarbejdernes brug af internettet.

Formålet med log-filer
Af politikken bør det fremgå, at der foretages logning og i hvilke situationer virksomheden vil gennemgå log-filer, e-mail eller dokumenter. Det kan f.eks. være i tilfælde af mistanke om kriminel handling eller andre handlinger i strid med retningslinierne for anvendelse af virksomhedens IT. I den forbindelse er det vigtig at være opmærksom på, at en gennemgang ikke må stride mod formålet for registreringen af oplysningerne. Det er derfor vigtigt at være omhyggelig med formuleringen af formålet.

Fremgangsmåden for gennemgangen af log-filer mv. bør præciseres i retningslinierne, herunder om der i visse situationer skal ske varsel eller efterfølgende orientering. Det kan være, at medarbejderen, tillidsrepræsentanten eller den personaleansvarlige skal være tilstedes under gennemgangen. Endelig kan der være behov for, at medarbejderen f.eks. skal have mulighed for at kommentere eventuelle konklusioner af gennemgangen.

Ved at have klare retningslinier for markering og placering af privat materiale og en generel regel om, at medarbejderen skal anvende webbaserede e-mail systemer til privat post, begrænses omfanget af personoplysninger til logningen af medarbejderens brug af IT, og der er derfor ikke overhængende risiko for kompromittering af medarbejderens private materiale.

For en god ordens skyld skal det understreges at det efter straffeloven som udgangspunkt er strafbart at læse eller unddrage nogen deres breve og lignende, herunder e-mail. I det omfang en e-mail er af privat karakter, er arbejdsgiveren således som udgangspunkt uberettiget til at gøre sig bekendt med indholdet eller at omdirigere e-mailen.

Hvis ikke e-mailen er markeret i overensstemmelse med retningslinierne, må det dog i praksis accepteres, at arbejdsgiveren læser så meget af en privat e-mail, at han rent faktisk kan identificere e-mailen som privat.

www.vonhaller.dk kan du finde en checkliste, der indeholder de væsentligste elementer i en politik for medarbejdernes anvendelse af virksomhedens IT. Checklisten er udarbejdet af Vonhaller for Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH.

Kronikørerne Jan Trzaskowski og Benjamin Lundström er ansat i advokatfirmaet Vonhaller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere