En hjælpende hånd til søndagsfotografen
STOCKHOLM - Hvor producenterne har brugt de seneste tyve år på at gøre den personlige computer til hvermandseje, så bruges der i disse år forbløffende mange kræfter på at gøre den overflødig.
Således også hos Hewlet-Packard (HP), der ikke blot er en af verdens største it-producenter, men også inden for de seneste par år har lagt sig i selen på markedet for forbrugerorienteret digitalfotografering. Måske i erkendelse af, at indtægterne jo skulle komme et eller andet sted fra, siden ærkerivalen Dell for alvor fandt steakkniven frem og begyndte at hugge store lunser ud af siden på HP’s traditionelle cash-cow, printermarkedet.
- Jeg tror aldrig, man vil se et digitalt spejlreflekskamera fra HP, lød det fra virksomhedens digitale kameraguru, Dr. Robert D. Gann, under virksomhedens skandinaviske forårspræsentation, som netop er afviklet i Stockholm.
- Langt de fleste almindelige forbrugere lægger primært vægt på pris, design og displayets størrelse, når de køber kamera, og det er også de faktorer, vi har prioriteret højest i vores produktportefølje, sagde Gann.
Han påpegede, at hvert femte solgte digitalkamera i dag er mindre end en tomme – 2,54 centimeter – tykt. Eftersom det tal er stærkt stigende, vil HP også fremover satse pengene på forbrugermarkedet for kompakte digitalkameraer, hvor virksomheden ved hjælp af sin størrelse kan producere relativt kompliceret teknik til en konkurrencedygtig pris.
Det er også på den baggrund, at HP ikke just lefler for Photoshop-folket. Tværtimod satser virksomheden med forårets topmodeller på indbygget billedbehandling, så man kan udføre en række af de samme operationer direkte på kameraet som i et basalt billedbehandlingsprogram (og udskrive billederne umiddelbart – gerne fra en HP-printer).
På den måde kan man let tilskære billeder og fjerne røde øjne, ligesom man kan lægge forskellige filtre og rammer ind over de billeder, man har taget. Endelig giver kameraernes danske brugergrænseflade råd om, hvordan man bedst kan skyde eller efterbehandle billeder i op til 60 forskellige situationer.
- Der vil stadig være masser af efterbehandlingsteknikker, man udfører bedre på en computer end på selve kameraet. Men ideen er også primært at give folk et valg og gøre det så bekvemt som muligt, sagde Robert D. Gann.
De nye kameraer fra HP
Han pointerede dog, at hvis man ikke har lyst til at bevare ændringerne, så kan man blot slette dem og efterbehandle det oprindelige billede på computeren, idet alle modificerede billeder gemmes som selvstændige filer.
Til gengæld er billedets opløsning målt i antal pixels ikke så relevant, som mange længe har gjort det til, mente Gann. Ganske vist vil det såkaldte megapixel-ræs fortsætte en rum tid endnu, også med HP som deltager, ”for det forventer forbrugerne”.
Men eftersom høj opløsning i sig selv ikke nødvendigvis giver bedre billeder, er der måske mere mening i at se på, hvad man så kan bruge de mange pixels til. Robert D. Ganns bud er primært, at den forkætrede digitale zoom vil få sin anden vind:
- Ganske vist er digital zoom blot en beskæring af den maksimale billedstørrelse, og det virker kun, hvis der er pixels i overskud. Men hvis vi regner med, at et billede optaget med to megapixel er rigeligt til at udskrive et papirbillede på 10 gange 15 centimeter i trykkvalitet, så kan man forstørre et ganske pænt udsnit af en optagelse ved otte megapixel, før kvaliteten forringes af den grund.
I alt lancerer HP fire nye kameraer over foråret. Photosmart R927 lander 1. april til en vejledende udsalgspris på 2.999 kroner, en opløsning på 8,2 megapixel, tre gange optisk zoom samt et LCD-display med et diagonalmål på 7,6 centimeter. Det har vi tidligere omtalt her.
En måned senere følger Photosmart R727 med 6,2 megapixel, tre gange optisk zoom og 6,4 centimeter display. Prisen bliver 2.299 kroner. Samtidig lander de to billigere modeller, M527 og M525, til henholdsvis 1.799 og 1.599 kroner.