Novell-chef i spidsen for Google

Eric Schmidt, 46, er udpeget som ny administrerende direktør for søgetjenesten Google. Han afløser den unge grundlægger Larry Page, 28, i et forsøg på at gøre selskabets profil mere professionel.

Af Daniel Bergsagel

Google, der med sin præcise, hurtige og næsten reklamefri søgemaskine, har vundet mange internetbrugeres hjerter, skruer bissen på overfor konkurrenterne som Yahoo, Lycos og Excite. Første skridt er at ansætte den ifølge Wall Street Journal højtrespekterede teknologichef fra Silicon Valley, Eric Schmidt, som administrerende direktør. Schmidt har på det seneste været administrerende direktør i Novell og er med sine 46 år en generation ældre end sine forgængere hos Google, Larry Page, 28 og Sergey Brin, 27. De to sidstnævnte grundlagde Google for tre år siden, mens de studerede på Stanford universitetet og fortsætter som henholdsvis chefer for produkter og teknologi.

Til forskel fra sine konkurrenter kan man ikke betale sig fra at blive fremhævet i en Google-søgning. Det kan man hos eksempelvis Jubii (Lycos Danmark), hvor en virksomhed mod betaling kan blive fremhævet med fed skrift eller hos søgemaskinen Goto.com, hvor placeringen af et søgeresultat afhænger af hvilket webste, der har betalt mest. Google accepterer heller ikke bannerannoncer på sit web-sted. Men med omtrent 50 millioner unikke brugere om måneden har Google en attraktiv kundemasse på trods af, at der endnu er et stykke op til Yahoos 200 millioner brugere.

Google tjener penge ved blandt andet at hjælpe netop Yahoo med søgninger. Yahoo betaler et ikke oplyst beløb på at levere søgninger til Yahoo, når virksomhedens egen søgemaskine kommer til kort. Når Yahoos søgemaskine ikke kan levere det ønskede resultat, benytter den sig af Googles søgemaskine.

Schmidt og Page vurderer ifølge Wall Street Journal, at der ligger en indbringende fremtid for søgemaskinen i takt med, at virksomheder udvider deres tilstedeværelse på internettet.

- Når vi er så gode til at søge på internettet, kan vi også gøre det på en virksomheds websted. Så hvis en virksomhed ønsker søgeteknologi på sin egen hjemmeside, så kan den betale Google for at levere og styre den side af sagen, siger Page til avisen.

Endnu har Google dog ikke haft et gennembrud på salg af søgeteknologi til virksomheder. Og fordi Google ikke ønsker bannerannoncer, kan firmaet kun tilbyde små tekstbaserede annoncer, der følger enkelte emnespecifikke søgninger. I øjeblikket henter Google mere end halvdelen af sin omsætning fra denne type af reklame, mens resten stammer fra levering af søgeteknologi til selskaber som Yahoo.

Google modtog i sin tid 35 millioner dollar i venturekapital og følte derfor ikke noget behov for at gå på børsen, da det var populært for et par år siden. Google oplyser, at virksomheden skal styrkes på flere fronter, inden et børseventyr indledes. Og med en internetkrise og et usikkert økonomisk klima udenfor vinduerne spørger investorerne hinanden, om efterspørgslen efter søgeteknologi er stor nok til at bære en sund forretning.

Lycos, Yahoo og Excite mente nej. De begyndte alle som søgemaskiner og katalogtjenester, men har alle udviklet sig til såkaldte indgangsportaler til nettet.

Googles chefer ønsker til gengæld at holde sig til sin kerneforretning. Alle tror de på, at deres teknologi er konkurrenternes overlegen. Desuden har de tiltro til, at efterspørgselen på søgeteknologi er i hastig vækst i takt med, at roderiet på nettet tager til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere