Krisen i dot.com branchen har tvunget endnu en aktør i knæ. Denne gang er det den vejlensiske medie- og IT-koncern Travelmarket Group, der nødtvungent har bedt skifteretten i Vejle om en pause. Det sker i forsøget på at skaffe kapital til at drive selskabets flagskib rejseportalen Travelmarket.com videre.
Betalingsstandsningen i Travelmarket Group kommer ikke helt uventet. Økonomiske vanskeligheder gennem nogen tid har tvunget selskabet til at indskrænke aktiviteterne og fyre godt 40 ud af 100 ansatte.
Mangler ti millioner
På trods af de mange afskedigelser mangler der fortsat ti millioner kroner i kassen for at få forretningen til at løbe rundt, og de penge har det ikke været muligt at skaffe, oplyser selskabets grundlægger og direktør Ole Stouby.
- Jeg er naturligvis ked af det. Vi har kæmpet hårdt i fem år, og det er utrolig bittert. Jeg føler, at alle har ydet en fantastisk indsats, men markedet for venturekapital har ændret sig markant i det seneste år. Desværre har vores forsinkelser med at få portalen klar betydet, at vi nu står med en avanceret færdigbygget jumbojet, som desværre ikke har brændstof til at komme i luften, siger Ole Stouby, der trods alt har optimismen i behold.
- Sådan som jeg vurderer det, er der gode muligheder for at komme videre, vi skal bare have lidt hjælp til det, siger han.
Ifølge Travelmarket Groups direktør og grundlægger arbejdes der med forskellige løsningsmodeller for at redde selskabet. En af mulighederne er at sælge webbureauet Travelmarket Interactive fra. Det lille bureau med 20 medarbejdere har specialiseret sig i IT- og internetløsninger til rejsebranchen, men har også erfaring i at lave websites for virksomheder i andre brancher.
Ønsker samlet løsning
- Vi vil helst finde en løsning, så koncernen kan fortsætte under ét, men alternativet er at sælge Travelmarket Interactive fra. Samtidig forhandler vi med flere investorer om at tilføre kapital, så rejseportalen Travelmarket.com kan fortsætte. Alle investeringerne i den nye portal er foretaget, og det betyder, at vi er klar til at arbejde mod den positive drift af vores forretning, siger Ole Stouby.
Travelmarket Groups økonomiske problemer kan hovedsageligt henføres til arbejdet med netop Travelmarket.com, som fra begyndelsen har været et ambitiøst projekt med fem forskellige udgaver og sprogversioner. Portalen, der ifølge Ole Stouby har kostet 25 millioner kroner at udvikle, skulle oprindeligt have været i luften i Norge, Tyskland, Sverige og England i januar i år.
Den blev forsinket i fire måneder og er først kommet op at køre for nylig. De mistede indtægter på grund af forsinkelsen samt uventet store udviklingsomkostninger har slået bunden ud af selskabets økonomi.
Det betalingsstandsede Travelmarket Group består udover datterselskaberne Travelmarket Interactive af Travelmarket Media, der sammen med fem datterselskaber i Danmark, Sverige, Norge, England og Tyskland tilsammen udgør rejseportalen Travelmarket.com. Herudover er der datterselskabet Travelmarket Print Media, som indtil for nylig drev rejsemagasinet Vagabond. Vagabond er i dag solgt tilbage til de oprindelige ejere, og Travelmarket Print Media begæret konkurs, oplyser Ole Stouby.
Travelmarket Group kom i regnskabsåret 1999/2000 ud med et minus på 15 millioner kroner mod minus 3,6 millioner året før. Omsætningen steg fra 8,7 til 12 millioner kroner. Ole Stouby ejer selv 25 procent af aktierne i moderselskabet. Andre større aktionærer er ejendomshandleren og finansmanden Peter Forchhammer og Richard Bunck, grundlæggeren af Søndagsavisen.