Hvad gør skipper, når han mangler en pakning og en gang bundlak til coasteren, og varerne helst skal være fremme, når han anløber Singapore om en uge?
Hvis han sejler for rederiet J.Lauritzen, benytter han nu ShipServ, et web-baseret indkøbssystem, der gør kommunikationen mellem skib, rederi og leverandør mindre omstændelig og langsommelig.
Shippingbranchen er en nichebranche med mange spillere verden over, og de fleste har længe baseret indkøbsprocedurerne på en arbejdstung procedure, hvor prisforespørgsler, ordrer og bekræftelser skulle genindtastes og faxes ad flere gange.
Men med en web-platform fra ShipServ, der er integreret med rederiets eksisterende indkøbssoftware fra firmaet Logimatic, kan flere af disse led springes over. Basis for integrationen er MTML, Maritime Text Markup Language, en variant af XML udviklet af ShipServ.
- Der er allerede 140 virksomheder, der benytter ShipServ Tradenet, og vi håber på, at MTML bliver den foretrukne platform, siger Paul Østergaard, som startede firmaet i Silicon Valley i 1999, men nu operer fra London.
ShipServ er ikke den første dotcom, som har præsenteret J. Lauritzen for en B2B-webløsningsplan, men valget fandt her på grund af ShipServ-chef Paul Østergaards erfaring fra branchen ? han er tidligere chef for J. Lauritzens aktiviteter i Singapore ? og fordi løsningen som den første fangede alle de behov, rederiet havde.
- Vi advarede Paul Østergaard om, at shipping-industrien er meget konservativ, men han troede selv på planen. Og det gør vi også nu, for der er ikke et andet system, der virker som ShipServ, siger Henrik Steffensen, purchase manager for J. Lauritzen.
Leverandørerne er med
Det springende led i succesen for Lauritzens web-satsning er opbakningen fra leverandørerne. Men for mange er en web-baseret løsning langt billigere end en inhouse-løsning, og da rederibranchen som oftest ikke har investeret tungt i IT, er ShipServ et godt sted at starte, pointerer Paul Østergaard.
Blandt J. Lauritzens over 1.200 leverandører finder man MAN B&W og Ove Wrist. Begge firmaer er nu i gang med at integrere deres egne systemer med ShipServ-platformen.
- Vores vision med det her er, at vi skal beskære omkostningerne. 25 procent af vores samlede udgifter går til lønninger, og for mange bruger tid på at genindtaste informationer fra de telefaxer, der udgår fra skibene, siger Claus Holstein fra Ove Wrist.
Sammen med Logimatic vil ShipServ nu markedsføre integrationsløsningen og web-platformen over for Logimatics øvrige kunder.