Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Den danske Internetjuvel Jubii er langt fra dansk længere. Gennem et sindrigt system af opkøb og ejerskaber er det største danske Internetindex blevet en lille del af et gigantisk globalt netværk af Internetportaler.
I dag købte portalvirksomheden Lycos svenske Spray for aktier til en værdi 674 millioner euro (5,04 milliarder kroner). Med i handlen indgik alle Sprays aktiviteter i diverse lande, der i blandt Jubii.
Jubii-direktør Martin Thorborg oplyser fra en mobiltelefon i Rom, at han endnu ikke har hørt om overtagelsen, men han bekræfter, at hvis Lycos har købt Spray, så følger Jubii med.
Ben Regensburger, der er vice president for Lycos Europa bekræfter købet - også af Jubii - men vil vente til et pressemøde i eftermiddag med at røbe, hvilken betydning handlen får for det danske firma.
Lycos blev etableret i 1995 i USA, men er i dag et europæisk selskab. I maj i år købte det spanske telefonselskab Telefonica via sit internetselskab Terra den amerikanske portal. En anden storaktionær i Lycos er tyske Bertelsman.
Med købet af Spray har Lycos i alt nu 8,6 millioner registrerede brugere og 19 millioner unikke brugere i 12 lande. Antallet af sidevisninger opgør selskabet til mere end en milliard om måneden.
Købsaftalen går ud på, at Lycos Europa betaler 84,3 millioner aktier for Spray. Til gengæld forpligter Spray Ventures og Investor AB, der er ejet af den stenrige svenske Wallenbergfamilie, sig til at købe Lycos Europa-aktier for 100 millioner euro (747 millioner kroner).
Lycos Europa oplyser, at selskabet i alt efter Wallenberg-investeringen har 5,1 milliarder kroner i kisten til at gå i krig med.