Som alle andre softwarevirksomheder i landet mangler Mærsk Data webudviklere - og koncernen med det seriøse og lidt konservative image indledte derfor i dag en veritabel charmeoffensiv, der i løbet af få uger skal skaffe 50 unge med web-erfaring til firmaet. Det skriver Børsen Online.
Øjensynlig vil Mærsk Data gerne vise de unge folk, at virksomheden er "oppe på beatet", "nede med the gang" eller hvad det hedder på slangsprog i den hiphop-kultur, som firmaet åbenbart forbinder unge webudviklere med. Midlet er radioreklamer i The Voice og Uptown samt uddeling af chokoladefrøer og smarte postkort til de unge.
Tonen er nødvendig for at signalere, at Mærsk Data er klar til at tage imod de unge - om end deres kultur er en anden end firmaets kultur.
Som afdelingschef Palle Birkelund Pedersen forklarer:
- Vi er klar over, at de tilhører en anden kultur end den, de nok forbinder med Mærsk Data. Men vi er klar til at gå i dialog med de nye webkulturer. De kan lære os at spise pizza og drikke cola. Vi kan lære dem at binde et slips, siger han.
Et tredje middel til at tiltrække unges opmærksomhed er et 1200 kvadratmeter stort banner på firmaets nye hovedsæde på den tidligere Galle & Jessen grund. Mærsk Data har blandt andet brug for webudviklerne til at løse en stor opgave for containerrederiet Maersk Sealand.