Indhold
I forbindelse med Thinkweek, et arrangement for topledelsen i Microsoft, hvor de mødes for at drøfte nye ideer for virksomheden, er der kommet et forslag på bordet, som kan ryste den kendte forretningsmodel for salg af software.
Forslaget foreligger på skrift og er blandt andet havnet i hænderne på News.com. Udgangspunktet er, at omsætningen på salg af software til private falder, samtidig med at annonceindtægterne på internet øges.
Ideen er derfor at udvikle en forretningsmodel for reklamefinansieret software.
Med andre ord overvejer Microsoft at indføre reklamer i deres software, og derefter at forære programmerne væk i stedet for at sælge dem.
News.com har forelagt rapporten for folk i Microsoft. De bekræfter, at den er ægte, men har understreget, at det drejer som ideer, der endnu ikke er blevet til politik eller strategi.
Når Microsoft mener, at applikationer er modne til reklamefinansiering, er det fordi, programmer i højere og højere grad bruges i forbindelse med internettet. De håndterer data, som egner sig til målrettede annoncer, og i øvrigt forventer Seattle-firmaet, at internetbaserede tjenester alligevel vil begynde at udfordre deres applikatioenr.
Rapporten overvejer ydermere, om selve Windows kan gøres reklamefinansieret. Dette beskrives dog som vanskeligt, blandt andet fordi, der "ikke er nogen naturlig måde for operativsystemet at vise annoncer uden at irritere brugerne."