Reklamer i Microsoft-programmer

Internt i Microsoft diskuteres det, om man skal forære software væk og i stedet indbygge reklamer i programmerne.

Indhold

I forbindelse med Thinkweek, et arrangement for topledelsen i Microsoft, hvor de mødes for at drøfte nye ideer for virksomheden, er der kommet et forslag på bordet, som kan ryste den kendte forretningsmodel for salg af software.

Forslaget foreligger på skrift og er blandt andet havnet i hænderne på News.com. Udgangspunktet er, at omsætningen på salg af software til private falder, samtidig med at annonceindtægterne på internet øges.

Ideen er derfor at udvikle en forretningsmodel for reklamefinansieret software.

Med andre ord overvejer Microsoft at indføre reklamer i deres software, og derefter at forære programmerne væk i stedet for at sælge dem.

News.com har forelagt rapporten for folk i Microsoft. De bekræfter, at den er ægte, men har understreget, at det drejer som ideer, der endnu ikke er blevet til politik eller strategi.

Når Microsoft mener, at applikationer er modne til reklamefinansiering, er det fordi, programmer i højere og højere grad bruges i forbindelse med internettet. De håndterer data, som egner sig til målrettede annoncer, og i øvrigt forventer Seattle-firmaet, at internetbaserede tjenester alligevel vil begynde at udfordre deres applikatioenr.

Rapporten overvejer ydermere, om selve Windows kan gøres reklamefinansieret. Dette beskrives dog som vanskeligt, blandt andet fordi, der "ikke er nogen naturlig måde for operativsystemet at vise annoncer uden at irritere brugerne."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere