Indhold
Forestil dig, at du sidder foran pc?en, godt i gang med et voldsomt 3D krigsspil mod andre på internettet. Pludselig sprænger en granat lige foran dig, og du blændes af eksplosionen samtidig med, at dit pandehår nærmest svides af varmebølgen, der følger efter braget.
Dette scenarie er snart ikke længere ren fantasi, hvis det står til det hollandske firma, Philips, der til næste år lancerer en teknologi ved navn amBX, som ifølge firmaet selv, vil bringe spiloplevelsen lysår frem i tiden.
Hovedprincippet i amBX er, at computerspillet bliver i stand til at udløse hændelser i det fysiske rum.
Philips vil således give spiludviklere mulighed for at indprogrammere, at bestemte situationer i spillet skal kunne påvirke dig fysisk.
For at få det til at fungere i praksis gør Philips brug af en række allerede eksisterende elektroniske produkter, som folk har stående rundt omkring i hjemmet ? såsom stereoanlægget, ventilatoren og lampen!
Philips forhandler i øjeblikket med forskellige spilproducenter, og det er planen, at der allerede til næste år skal komme op mod fem spiltitler til pc-platformen med integreret amBX.
Senere agter Philips at introducere konceptet i film, tv og musik.
Selvom amBX virker ret science fiction-agtig, er teknologien altså lige om hjørnet.
Anderledes er det med Sonys patenterede teknologi, der ved hjælp af ultralyd, som rettes direkte mod spillerens hjerne, ifølge firmaets patent skulle kunne fremkalde realistiske sanseindtryk a la Matrix.
Læs mere herom i New Scientist.