Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Når Internetboghandlen Saxo.dk den første februar år 2000 overdrages til Søndagsavisen, vil der kun gå et halvt års tid inden butikken begynder at give overskud. Det spår Søndagsavisens direktør Jørgen Wittenkamp, der i dag meddelte Fondsbørsen om overtagelsen af boghandlen fra Gyldendal og Munksgaard.
Saxo satser på salg af danske bøger, men de to forlag har aldrig fået Internetstedet til at give overskud.
- Jeg har set tallene for omsætningen og - nej, det giver ikke overskud, siger Wittenkamp, der dog ikke vil ud med tallene efter aftalen med Gyldendal.
- Det Saxo.dk mangler er en ordentlig salgsløsning, siger Wittenkamp, der fortæller, at det første, der skal ændres ved Intenetstedet er let adgang til indkøb af bøger samt at sørge for en lynhurtig levering til døren. Når det er på plads, er han sikker på, at succesen er i hus.
- Det er set i udlandet, at salget af bøger samlet er steget med Internethandelen. Sådan forventer jeg også at det går i Danmark. Når vi får Saxo op at køre, så vil vi jo være den primære boghandel i provinsen. Tænk på hvor langt der er imellem boghandlerne i for eksempel Nordsjælland? Så er det altså lettere at købe ind hos os, siger Wittenkamp.