Af Malene Grouleff, IDG Online
Et bjerg af reklamer i postkassen, telefonkimen fra sælgere, faxforstoppelse og e-mail-bombardement.
Hver gang en ny "brevsprække" er dukket op i form af ny kommunikationsteknologi, er den blevet udnyttet til at smide uopfordret reklame eller spam ind af den. Nu har nogle få "spammere" fået øjnene op for mulighederne i tekstbeskeder til mobiltelefoner, SMS-beskeder. Ved at sende SMS via en email-konto, kan man snildt sende ud til en horde af mobilejere med et par klik med musen.
Danmarks to største mobiludbydere har begge fået henvendelser fra kunder, der uopfordret har fået tilsendt reklame-beskeder i form af SMS-beskeder. Foreløbig dog så få, at selskaberne blot vælger at stille sig afventende.
- Vi har kun oplevet forsøg på rundsending af reklamer via SMS i meget lille
målestok. Det har ikke været i en størrelse, hvor det har været nødvendigt
at gribe ind.
Vi har en mulighed for spærring og holder naturligvis øje med problemet og
griber ind, hvis det viser sig i Danmark, siger Henrik Hansen Markedsdirektør for Tele Danmark Mobil.
Sonofon krydser også fingre for, at SMS-spam ikke griber så meget om sig, at det kræver begrænsninger på tjenesten.
- Vi har set det første spæde tilløb til systematisk SMS-spam, men vi stoppede det i opløbet. Vi tog fat i dem og fortalte, at de kunne risikere at få lukket muligheden for SMS-afsendelse. siger Allan Koch, vicedirektør i Sonofon.
- Det kan ende med, at vi må lukke helt for at sende SMS fra mail til mobiltelefon eller give folk mulighed for at sige nej tak til reklamer via SMS. Det er jo en negativ oplevelse for vores kunder, men det ville være ærgerligt, hvis det for alvor bliver misbrugt, så vi får ødelagt den service, som jo har mange gode fordele.
Allan Koch, Sonofon, mener også, at der på et tidspunkt kommer en afgift for at sende SMS via en e-mailkonto. På den måde vil det muligvis blive mindre fristende at sende tonsvis af SMS-spam afsted.
I Norge er fænomenet SMS-spam alllerede blevet så omfattende, at selskaberne NetCom og Telenor Mobil nu forsøger at komme det i forkøbet og er nu i gang med at vurdere nye tekniske løsninger, som skal gøre det umuligt at sende reklame ud som SMS til tilfældigt udvalgte mobilejere ? en model der ligner postvæsenets "Nej tak til reklamer".