Indhold
Sverige er et rent paradis for betalingskort-svindlere. Det svenske politi gider nemlig ikke påtage sig sagerne, selvom de får serveret forbryderen på et sølvfad.
Sagen startede med at Bertil Berggren fandt et par poster på sin konto-oversigt, som han ikke kunne genkende.
Han gennemgik transaktionerne og fandt ud af der var to netfirmaer, som havde afkrævet ham penge for varer, han aldrig havde bestilt eller modtaget.
Bertil Berggren udfyldte de relevante dokumenter i banken og meldte sagen til politiet.
Banken hjalp med at finde det eksakte tidspunkt, som handlen var blevet gennemført på, og Bertil Berggren ringede til et af firmaerne og forklarede dem situationen.
Firmaet havde både navn og adresse på bedrageren, som havde betalt varene med Bertils betalingskort, og de oplysninger blev overgivet til politiet.
Da svindleren boede et andet sted i Sverige blev sagen overført til en anden politikreds, og Bertil Berggren ringede til den kvindelige kommisær, der var ansvarlig for efterforskningen.
Han blev dog mødt med nærmest ligegyldighed. Hun mente at sagen var for besværlig og, at politiet ikke kunne tage sig af denne type sager.
Senere fik Bertil Berggren besked om at sagen var blevet henlagt, da der manglede efterforskningsmuligheder.