Mange af landets mindre virksomheder bliver fanget i en fælde, når de vælger deres nye omstillingsanlæg. De køber langt flere ISDN-linier, end de reelt har brug for, og det koster dyrt, advarer telerådgiveren Leif Olesen fra Brønderslev. Advarslen kommer, efter Tele Danmark i april sidste år omlagde sine priser. Mens konsekvenserne af prisændringen er ganske kendt på privatmarkedet - dyrere abonnement og billigere samtaler - så er det ikke lige så enkelt på erhvervsmarkedet.
Det drejer sig om, hvilke ISDN-forbindelser virksomheder eller afdelinger med mellem fem og 50 medarbejdere skal vælge. Med den tidligere prisstruktur var valget relativt enkelt. Fik virksomhederne brug for ti eller flere almindelige ISDN2-forbindelser, så kunne det bedre betale sig for dem at vælge en ISDN30 fra Tele Danmark.
Overpris på 132 procent
Så simpelt er regnestykket ikke længere. Det skyldes flere forhold. For det første koster ISDN30 nu det samme i hele landet, mens der stadig er forskel på abonnementsprisen for ISDN2 mellem landsdelene. For det andet er direkte numre til medarbejderne i mange tilfælde langt dyrere at oprette og abonnere på med ISDN30 end med et antal ISDN2-forbindelser.
Leif Olesen har et eksempel på en kunde i Vendsyssel, der ikke ønsker at stå frem. Kunden skulle udskifte sit gamle omstillingsanlæg med et moderne, ISDN-baseret og havde behov for mellem 12 og 14 bylinier og 20-25 direkte numre.
Kunden købte en ISDN30 og abonnement på 100 direkte numre efter samtaler med leverandøren af omstillingsanlægget. Desværre forelå der intet på skrift. Så ville kunden sikkert have prøvet at få erstatning.
En nærmere beregning viser nemlig, at kunden kunne have fået dækket sit behov med syv ISDN-2 og 30 direkte numre. Det ville i løbet af fem år koste 81.000 kroner plus udgifterne til samtalerne. For ISDN30-løsningen betalte kunden 178.000 kroner. Dertil kom, at kunden var nødt til at skifte telefonnummer med ISDN. Det havde ikke været nødvendigt med ISDN2-linier.
Bruger flere penge
Det er ikke ligetil at skifte tilbage til ISDN2, i hvert fald ikke økonomisk. Til gengæld kan kunden skifte til ISDN Flex. Det er et produkt, der giver mulighed for at installere en ISDN30, men som ikke nødvendigvis har 30 kanaler. I stedet tager Tele Danmark et gebyr, hver gang antallet af kanaler skal ændres. Ved at skifte til ISDN Flex kan kunden fra Vendsyssel nøjes med en overpris på 34.000 kroner over de fem år.
– Næsten alle har problemer med at vælge ISDN-linier. De fleste gange er det en kombination af dårlig rådgivning enten fra Tele Danmark eller en anden leverandør, og at kunden ikke er klædt på til købet, mener Leif Olesen.
– Liberaliseringen har kostet i overskuelighed, og det betyder, at mange bruger flere penge på telefoni nu end tidligere, tilføjer han.