Indhold
Med den intense priskrig der i dag er på markedet for digitalkameraer, er det tilsyneladende ikke nok at være nummer fire på markedet.
Olympus er verdens fjerdestørste kamerafabrikant med en markedsandel på 11,2 procent ifølge analyseinstituttet IDC.
Men faldende priser og indtjening på den laveste del af markedet for digitalkameraer har presset Olympus så meget, at der skal afskediges 13 procent af arbejdsstyrken i virksomheden eller 4.000 personer.
Siden de fleste markedsprognoser indikerer, at markedet for digitalkameraer er ved at blive mættet, har Olympus besluttet at flytte mere produktion til områder med billig arbejdskraft og arbejde mere sammen med andre kameraproducenter.
I forvejen markedsfører Olympus allerede kameraer fra Sanyo under Olympus' navn.
Samme idéer luftes hos Leica Camera, der er hård ramt af at have været meget langsomme til at adaptere sig til digitalkamera-markedet.
Leica Camera vil flytte mere produktion til områder med billig arbejdskraft, og satse mere på at licensere virksomhedens optiske kompetence til andre.
Leica Camera har allerede et samarbejde med Panasonic omkring digitalkameraer og optikker til videokameraer.