Indhold
Microsoft er efter godt to års udvikling klar med en helt ny søgemaskine. Microsoft har valgt at satse på nyudvikling, og hele søgemaskinen er blevet programmeret helt fra grunden.
Den tidligere søgemaskine hos Microsoft var baseret på teknologi fra konkurrenten Yahoo, men den nye søgemaskine er baseret på Microsofts egen teknologi.
Blandt andet har holdet bag den nye MSN Search arbejdet tæt sammen med Microsoft Research, der består af en række centre over hele verden, hvor forskere arbejder med at finde på morgendagens software.
Den nye søgemaskine giver mange muligheder for, at man selv kan bestemme, hvilke kriterier der er vigtige i den søgning, man foretager.
Udover at man kan vælge at begrænse sig til ét eller flere sprog, har man også mulighed for at vælge ét eller flere lande, som søgningen skal begrænse sig til.
Man har også mulighed for at rangere resultaterne efter de kriterier, man finder vigtigst.
Her findes tre valgmuligheder: Hvor lang tid der er gået siden sidste opdatering, populariteten eller sammenfaldet mellem søgeordene og resultaterne. Indstillingerne ændres nemt ved hjælp af tre skydere, som kan indstilles uafhængigt af hinanden.
Søgemaskinen har indekseret over fem milliarder sider, og målet er at vippe Google af pinden som den førende søgemaskine.
I december 2004 sad Google på 34,7 procent af søgningerne i USA, mens Yahoo havde en andel på 31,9 procent. Microsofts MSN var på tredjepladsen med 16,3 procent.