Ambitionerne har ændret sig hos Groupcare.
I dag leverer Groupcare CRM-systemer til det danske foreningsliv, men i starten af årtusindet var virksomheden et lovende dansk online community, som et hav af danske fodboldklubber, foreninger og gamle gymnasieklasser gjorde brug af.
"Jeg kan da godt ærgre mig over, at vi aldrig fandt en stor investor, der troede på os. Så havde vi nok enten været milliardærer eller konkurs i dag," griner Groupcares administrerende direktør, Niels Kaae.
I 2003 fortalte Computerworld, at Groupcare havde 200.000 brugere, og tjenestens enorme popularitet pressede driftomkostningerne i vejret og serverne i knæ.
"Vi var jo en slags Facebook før tiden. Men vi havde slet ikke den finansiering, der er nødvendig for at erobre et community-marked. Det kræver, at du kan investere massivt i server-kapaciteten," siger Niels Kaae.
Han forklarer, at den nye strategi er udtryk for, at Groupcare er slået ind på en mere realistisk bane.
Presset af Sharepoint
I øjeblikket leverer Groupcare ifølge Niels Kaae ydelser til 80 af de 200 største foreninger i Danmark.
"Pludselig kom Sharepoint og en række andre konkurrenter buldrende. På det tidspunkt stod det efterhånden klart, at vi ikke længere kunne leve af udelukkende at være community-leverandører," siger han.
Selvom Groupcare har udviklet sig til at blive CRM-leverandør, så tilbyder virksomheden stadigvæk communities til brugerne.
Men den store forskel på de to forskellige ydelser er ifølge Niels Kaae, at communities er et produkt, der med hans ord er "nice to have", mens Groupcare som CRM-leverandør opfylder nogle mere vitale behov hos kunderne.
"Nu har vi fået fat i kundernes livsnerve," siger Niels Kaae.
En presset likviditet betyder, at det netop har været nødvendigt for aktionærerne at skyde nye millioner ind i virksomheden.
Ifølge Groupcares 2009-regnskab kom virksomheden dog ud af året med et beskedent overskud, der dog var væsentligt mindre end i 2008. Men Groupcare oplevede til gengæld en stigende omsætning i 2009.