Artikel top billede

Danske telefirmaer vil charmere dig med fire tiltag

Den danske telebranche har fire konkrete bud på, hvordan danskerne skal få større tillid til teleselskaberne. Se de fire bud her.

De danske teleselskaber har 12 millioner abonnenter, banebrydende, ny teknologi og stadig et hav af utilfredse kunder.

Det er status ovenpå Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2010, der viser, at danskerne har mere tillid til brugtvognsforhandlere end til teleselskaberne, der havner helt i bunden af forbrugernes bedømmelse af 49 brancher.

Danmarks største teleselskab, TDC, lover at stramme op, og nu ser det ud til, at hele branchen vil forsøge at indgyde tillid og respekt for forbrugerne.

Drømmer om større kundetilfredshed

Den snart-pensionerede direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark fortæller, at branchen er klar til en mere ærlig og gennemskuelig tilgang til markedsføringen.

"Vi har en masse teknisk komplicerede produkter og en stor udfordring i at kommunikere vores prisstruktur til kunderne, selv om priserne reelt er faldet med en tredjedel igennem de sidste to år," siger Ib Tolstrup til Computerworld.

Han forklarer, at midlet til at opnå forbrugernes tilgivelse og loyalitet på et mættet marked er fire aktionspunkter, som alle de største teleselskaber i Danmark har afgivet musketer-ed på at overholde.

"Nu har vi informeret ministeren (videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), red.) om vores initiativer. Realistisk set skal vi have forbedret vores placering i Forbrugerstyrelsens undersøgelse, selv om vi nok aldrig havner helt i top," siger Ib Tolstrup.

Han håber på, at Jakob Willer som kommende direktør for Telekommunikationsindustrien i Danmark i fremtiden kan sole sig i, at danskerne har mere tillid til teleprodukter end til selvbetjente solcentre.

Teleindustriens fire bud på forbedring

De fire bud, som alle bestyrelser i de toneangivende teleselskaber har givet håndslag på at overholde, er:

Se telebranchens fire punkter til gladere kunder

1. Brugen af ordet "gebyr" skal ikke længere bruges i flæng.

Gebyrer må kun bruges, når der er tale om reelle gebyrer jævnfør markedsføringsloven § 15.

2. Teleselskaberne vil uploade enslignende fakta-ark med deres abonnementer på deres respektive hjemmesider, så forbrugerne bedre kan overskue og sammenligne priser og abonnementstyper på tværs af selskabernes tilbud.

3. Indførelse af branchestandard for markedsføring af bredbåndsprodukter for at afstemme kundernes forventninger med virkeligheden. Initiativet betyder, at teleselskaberne vil oplyse om reelle download-hastigheder som eksempelvis, hvor hurtig hastigheden er, hvis man deler forbindelse med andre, eller betinget af hvor i landet man sidder på det mobile bredbånd.

"Vi vil gerne skabe klarhed over, at når en forbindelse teknisk set er 7,2 Mbit/s, så kan forbrugerne måske reelt forvente 5,8 Mbit/s og den slags udredninger," forklarer Ib Tolstrup om punkt tre i teleselskabernes bodsgang.

4. Vejledning til forbrugere om dataforbrug i udlandet på mobilt bredbånd. Vejledningen skal finde sted lige fra salgsøjeblikket til advisering af lokale datapriser via eksempelvis mails og sms'er.

Helt på plads om et halvt år

Ib Tolstrup siger, at de fire initiativer allerede er begyndt at blive implementeret ude hos teleselskaberne, selv om det hele sker på frivillig basis.

"Selskaberne er så småt gået i gang med de fire aktionspunkter, som for alvor vil slå igennem over det næste halve år," fortæller han til Computerworld.

Ib Tolstrup forklarer dog, at hele telebranchen har en stor udfordring foran sig, fordi der er mange teknologibegejstrede kunder, som kan være svære at trænge igennem til.

"Prøv at forklare en ung mand, der hele natten har ligget i kø foran en butik for at købe en smartphone, at han skal holde igen med datatrafikken i udlandet. Det er ikke altid helt lige til, og kommunikationen af initiativerne bliver en lang, sej kamp," erkender Ib Tolstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere