Microsofts tro på egne evner har været stor lige siden, selskabet lancerede sit fuldstændig redesignede smartphone-operativsystem, Windows Phone 7, i februar.
Foruden de smarte musik- video- og spil-features, der nok retter sig mest mod forbruger-markedet, slår Microsoft også på, at tæt integration med Microsoft-produkter som Office og SharePoint er blandt platformens styrker.
"Vi indså, at det virkelig var tid til forandring, og vi har ændret Windows smartphone-platformen markant over de sidste 18 måneder," sagde Terry Myerson, corporate vice president for Windows Phone Engineering, for nylig.
Forvirrende udbud
Men selvom Windows Phone 7 indeholder visse features, der retter sig mod erhvervslivet, har Microsoft samtidig valgt at fastholde Windows Phone 6.5, samtidig med at også ældre versioner som Windows Mobile 5 og 6 får lov til at overleve nogle år endnu.
Endelig har Microsoft også lanceret Kin-telefonerne.
"Forvirret? Det er jeg også, og endnu vigtigere er det, at det er virksomheds-kunderne også, da ingen af disse platforme løser alle de problemer, de har i dag," skriver Gartner-analytiker Nick Jones i et blogindlæg.
"WP7 er ikke bagudkompatibelt med eksisterende applikationer, og hvem har nogensinde hørt om en virksomhed, der udvikler business-apps i Silverlight? Jeg kan bare ikke se det for mig," lyder et eksempel fra Nick Jones med henvisning til, at Silverlight er den teknologi, der skal anvendes, når man vil udvikle applikationer til den nye platform.
"Og mens vi er ved emnet app-udvikling, så ser det ud til, at WP7 vil være teknisk set vil være under flere restriktioner end WM6.x og mere Apple-lignende, når det eksempelvis kommer til baggrunds-processering, hvilket ikke er godt nyt for de virksomheds-udviklere, der ønsker fleksibilitet og sofistikerede arkitekturer."
Sidste skud i bøssen for Microsoft
De problemer, Nick Jones taler om, er netop en del af årsagen til, at Microsoft har valgt også at forsætte med Windows Mobile 6.5, men det er ikke nok, mener Nick Jones.
"…I en forbrugerminded verden, hvor brugerne har magten ved valg af enhed, vil ingen have WM6.x, der ser gammelt og umoderne ud."
"Og fraværet af applikations-kompabilitet (i WP7, red.) betyder, at virksomhederne tænker, at hvis de alligevel skal re-programmere applikationer, så er det måske tid til et radikalt blik på deres mobil platform-strategi," skriver Nick Jones.
Da Gartner offentliggjorde tal for smartphone-markedets udvikling i hele 2009, fremgik det, at Windows Mobile måtte sig henvist til fjerdepladsen efter et fald fra 11,8 procent til 8,7 procent.
Vinderen i 2009 blev i stedet Apples iPhone OS, der sneg ind på tredjepladen ved at øge markedsandelen på 8,2 procent til 14,4 procent. Også Android og Research In Motion (Blackberry) på andenpladsen oplevede vækst, mens Symbians markedsandel faldt fra 52,4 procent til 46,9 procent.
Ingen vækkelse
I forbindelse med præsentationen af Windows Phone 7 på Mobile World Congress i Barcelona tidligere på året udtalte IDC's teleanalytiker Brian Troelsen, at det bliver op ad bakke for Microsoft, når selskabet skal forsøge at vinde det tabte tilbage i kampen mod populære produkter som iPhone og Android-telefonerne.
"Man kan sige, at det her er sidste skud i bøssen, og jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at Microsoft vil det her. Det bliver de simpelthen nødt til, for der næsten tre gange så mange mobiltelefoner, som der er pc'er i verden - og de kommer til at ligne computere mere og mere."
"Men jeg ser ikke nogen vækkelse omkring Microsoft, eller at de vil sparke benene væk under konkurrenterne," sagde Brian Troelsen dengang til Computerworld.