Danskernes tillid til hjemlandets telebranche kan ligge på et meget lille sted ifølge Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2010.
Og det ærgrer Jesper Theill Eriksen, der er koncerndirektør for konsumentmarkedet hos landets største teleselskab, TDC.
Han mener, at undersøgelsen klart underbygger, at kunderne ikke kan gennemskue prissætningen, markedsføringen samt klageforholdene.
"Undersøgelsen er helt sikkert et udtryk for, at telebranchen har en vare, som ikke er helt nem at sælge og tilfredsstille kunderne med. Men det ændrer ikke ved, at vi skal tage ansvar for kundernes behov, og det gør vi ved at lytte til dem," siger Jesper Theill Eriksen til Computerworld.
Ligger som redt
Han nægter nemlig samtidig at klynke over, at danskerne ser brugtvognsforhandlere som et mere troværdigt folkefærd sammenlignet med teleselskaber.
"Vi ligger, som vi har redt. Og det er vores eget ansvar at rode os selv ud af situationen med den lave forbrugertillid," lyder det fra Jesper Theill Eriksen, der har ansvaret for TDC Privat - herunder TDC's lavprisselskab Telmore.
Samtidig med, at TDC-direktøren erkender, at branchen samlet set kan gøre det bedre, er tillid og troværdighed også stærke konkurrenceparametre for TDC imod sine konkurrenter.
Det skyldes, at teleselskaberne skal ud og gøre sig lækre for en målgruppe, hvor alle har mobiltelefoner og andre teleservices, og kundeafgang (også kaldet churn) omfatter op mod 20 procent af teleselskabernes samlede omkostninger.
Derfor vil teleselskaberne kæmpe med næb og klør for at fastholde kunderne
Tak, tak og tak
"Der skal derfor handling bag de flotte ord om at gøre det godt igen. Men jeg kan jo ikke love, hvornår synet på telebranchen vender," siger Jesper Theill Eriksen.
Han får sendt alle kundeklager videre, og derfor også når at gennemlæse en del af, hvad TDC-kunderne typisk klager over.
Han fortæller, at TDC i de sidste halvandet år har arbejdet målrettet med TAK-strategien, der står for Tag Ansvar for Kunden.
"Vi arbejder meget målrettet med klar og tydelig prisinformation, så ingen af vores kunder bliver overraskede, når de ser regningen. Den slags initiativer skal gerne gøre os mere troværdige i kundernes øjne," forklarer TDC-direktøren.