Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.
"Som udgangspunkt er cloud-teknologien genial til storage. Det er et af de "quick wins," som mange firmaer kan få glæde af med det samme."
Sådan lyder vurderingen fra Carsten Jørgensen, der er sikkerhedsekspert i Devoteam Consulting samt moderator for Dansk IT's kompetance-netværk for cloud computing og virtualisering.
Han lægger sig dermed på linie med Niels Astor fra EMC, der i denne artikel kommer med gode råd, hvis du overvejer at lægge dine mails ud i clouden.
Vær grundig med test
"Test det i en begrænset udgave og med data, der ikke er kritiske, for at få erfaring med teknologien," foreslår Carsten Jørgensen de danske virksomheder, der ser en mulighed i cloud storage.
Et andet essentielt område er sikkerheden.
Før man lægger sine mails i skyen, skal man derfor overveje, om indholdet kan være kritisk for forretningen.
"Som med al datahåndtering, skal data klassificeres. Virksomhederne er nødt til at kigge på specifikke områder og håndtere dem på forsvarlig vis. Mange firmaer har dog allerede gjort det i deres politikker, og de kan arbejde videre med dem," fortæller Carsten Jørgensen.
"Er det almindelige data, behøver man ikke være synderligt bekymret, men de bør dog krypteres lokalt, inden de sendes af sted. I forbindelse med kritiske data skal man tænke sig grundigere om for at holde sikkerheden intakt."
Cloud-udbyderne har mange forskellige løsninger og sikkerhedsniveauer, som man kan vælge mellem.
"Vælger man den billigste, vil ens data typisk blive placeret i samme database som alle storage-firmaets øvrige kunders, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt. Det giver en svag sikkerhed, der ikke er god nok til de følsomme informationer," siger Carsten Jørgensen.
Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.
Derfor skal du barbere mængderne ned
Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.
På trods af de uendelige storage-muligheder i skyen kan mange danske firmaer få glæde af at barbere storage- og backup-mængderne ned.
"Arkivering er ikke svaret på alt. Datamængderne vokser meget hurtigt, og mange gemmer for ukritisk. En analyse af, hvad der gemmes, kan spare penge, og gøre det nemmere at genskabe miljøet, hvis det går ned. Irrelevante data nedsætter restore-hastigheden, og gør systemet mindre effektivt."
Sådan lyder det fra Kim Lohse, der er leder af storage- og backup-teamet i Siemens IT Solutions and Services.
"Det første, man bør gøre, inden informationerne flyttes ud af huset, er helt basalt at finde ud af, hvad og hvor meget, der er vigtigt at gemme. Arkivering kan være godt, men det løser langt fra alle problemer," vurderer han.
Det handler om hyldevarer
Det handler groft sagt om at få mere ud af det samme, lyder det fra Henrik Tang Hedegaard, der er chef for IBM's globale technology services, der blandt andet tilbyder cloud-løsninger til erhvervslivet.
"Skyen handler om at spare penge i form af stordrift, og stordrift medfører, at udbuddet består af pakkeløsninger, hvor virksomhederne så kan vælge hyldevarer," sagde han på IDC's konference om cloud computing, der blev holdt tidligere på året i København.
På grund af de meget standardiserede arbejdsgange er mail-håndtering derfor oplagt som en cloud-tjeneste, der kan barbere udgifterne ned, hvis virksomhedens it-ansvarlige vurderer, at sikkerheden er på plads.
Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.