Den tidligere amerikanske internet-gigant AOL (American Online) er tæt på at sælge sit online-community Bebo til det amerikanske investeringsselskab Criterion Capital Partners, der har specialiseret sig i at opkøbe og genstarte virksomheder i 20-180 millioner kroners klassen.
Det skriver The Wall Street Journal.
AOL købte ellers Bebo for to år siden for omkring 4,2 milliarder kroner for at ride med på bølgen med de sociale netværk og på den måde tage kampen op med de største af slagsen som Facebook, MySpace og Twitter.
Brugerne rasler af
Men brugerne er siden raslet af tjenesten.
Fra at have 40 millioner brugere på verdensplan ved opkøbet i 2008, herunder var sitet det mest populære online-community i Storbritannien i 2009, havde sitet ifølge analysetjenesten comscore.com færre end 20 millioner unikke besøgende i april 2010.
Til sammenligning havde Facebook 130 millioner unikke besøgende i april 2010 alene i USA, og over en halv milliard brugere på verdensplan. MySpace holder stadig lige akkurat skansen med over 100 millioner unikke besøgende om måneden, mens Twitter er hastigt på vej mod den magiske 100 millioner grænse.
Allerede tilbage i april sidste år pegede AOL selv på, at Bebo trængte til en gevaldig overhaling, hvis netværket skulle konkurrere med de største. En investering som AOL ikke kunne overskue rent økonomisk.
Nu forventes det, at aftalen mellem AOL og Criterion Capital Partners allerede kan falde på plads senere i dag.
Nedturen fortsætter
Med det sandsynlige salg af Bebo til Criterion Capital Partners i erkendelse af, at det kan være svært at trykke penge på online-communities, ser det ud til, at nedturen fortsætter for AOL.
Selskabet var ellers et af dem, der surfede højst på dotcom-bølgen, da det i 2000 købte film- og tv-koncernen Time Warner for 1.285 milliarder kroner.
Det gigantiske køb på 1.285.000.000.000 kroner blev på mange måder startskuddet til dotcom-boblens endeligt, og en måned efter storindkøbet røg aktien da også ned med en tredjedel.
I 2009 blev AOL og Time Warner igen splittet og gik hver til sit, og AOL oplever i dag faldende indtægter fra især online-reklamesalget.
I sidste kvartal omsatte AOL for godt fire milliarder kroner, hvilket var et fald på 23 procent i forholdet til året før.