ComputerViews: Vi ved, at teknologi forandrer verden. Og den forandrer i høj grad også virksomhederne og deres måde at angribe forretningen på.
Det kunne vi se, da Årets CIO 2010 for nylig blev kåret.
Til kåringen var det ganske tydeligt, at den moderne CIO ikke længere fungerer som en it-pedel, hvis primære opgave er at få it-systemerne til at køre så problemfrit som muligt.
Den gnidningsfrie drift er derimod alene forudsætningen for, at CIO'en kan folde sig ud med sin vigtigste opgave: At være koblingen mellem forretnings-forståelsen og it-forståelsen - fordi forretningen og dens udviklings-potentiale oftere og oftere hvilker på et solidt fundament af it.
Det betyder med andre ord, at der i bedste fald er en dårlig forretning - i værste fald slet ingen - hvis ikke det var for it, der altså oftere og oftere bliver selve forudsætningen for at drive en lukrativ forretning.
Topchefens udfordring
CIO'ens ændrede rolle vil i sagens natur også med tiden afspejle sig meget kraftigt i topchefernes tankegods, for CEO'erne er nødt til at følge med der hen, hvor forretningsmulighederne er.
Nutidens CEO'er opererer nemlig typisk i en kompleks og konkurrencepræget verden med umådeligt mange teknologiske til- og fravalg.
Det gør den viden, som CIO'en sidder inde med, attraktiv, og det gør, at den moderne CIO reelt hører hjemme i ethvert selskabs direktion.
Skal han udfylde sin rolle der, kræver det, at han forstår, at CEO'en forlanger, at også it-forretningen lægger vægten på forretningsdelen.
CIO'en skal altså ikke længere kun være ansvarlig for, at selskabets brug af teknologi forløber så problemfrit som muligt.
En drivkraft for innovation
Han skal også være en drivkraft, når det gælder innovation, vækst, forandring og i skabelsen af konkurrencefordele ved mulig anvendelse af ny teknologi, som konkurrenterne (endnu) ikke er nået frem til.
CIO'en skal altså både stå for, at selskabets it-drift kører som i smør samt for hele tiden at scanne og filtrere markedet for bedre teknologier, bedre salgsmuligheder, bedre kundeløsninger og bedre måder at gøre tingene på - både eksternt og internt.
Og så dernæst gå til CEO'en med forslaget - og gerne tilsat en klar idé om, hvordan løsningen passer ind i selskabets overordnede strategi, hvordan den kan udvikles, og hvordan den kan implementeres.
Din direktør trænger til hjælp
Det er ikke noget, som en CEO kan klare selv, medmindre han nærer en dyb passion for it og teknologi-udvikling, Hvilket han ikke gør, fordi han kører forretningen - ikke it-indsatsen.
Allerhøjst vil han have forståelse for sin front - altså sin smartphone, som han kan taste på, hvorved der sker forskellige spændende ting - mens han ikke vil have meget viden om de underliggende komplekse systemer, som er dem, der virkelig betyder noget.
Dem ved CIO'en til gengæld noget om. Og den viden er vigtig, hvis blot CIO'en kan komme igennem med sin viden.
Der er vi ikke endnu. De danske it-chefer ser ifølge en nyere undersøgelse fra Dansk IT stadig topledelsens manglende it-forståelse som en af de største udfordringer i det daglige arbejde.
Store virksomheder går forrest
Men udviklingen er godt i gang, og den afspejler sig forståeligt nok i første omgang i de store selskaber, der i kraft af deres størrelse ofte er meget komplekse, ligesom udnyttelsen af mulige konkurrencefordele i eksisterende produktlinjer på grund af deres volumen ofte kan have tydelige aftryk på bundlinjen.
Analysehuset Gartner mener således, at helt op mod hver fjerde af de virksomheder, der i 2012 er bedst til vækst på bundlinjen, vil have en såkaldt "iværksætter CIO" ("entrepreneurial CIO") i direktionen, der har været i stand til at tænke it-anvendelsen på så nyskabende måder, at det udløser lukrative konkurrencefordele for selskabet.
Prinsessen og det halve kongerige
Det er altså løsninger, der er udvalgt så nøje og passer så godt ind i selskabets strategi, forretning og organisation, at det giver direkte aftryk på selskabets omsætning, bundlinje og markedsandele.
Det er her vigtigt at forstå, at indtænkningen af forretningsmulighederne, strategien og mulige konkurrencefordele står i centrum - ikke de klassiske CIO-opgaver som it-indkøb og styring af it-indsatsen.
Det er alligevel noget, der med tiden rykker ud i skyen, hvor specialisterne vil håndtere det, så CIO'en i tæt parløb med CEO'en kan tænke it-strategiske tanker.
Den, der er bedst, vinder prinsessen og det halve kongerige.