Regeringen, kommunerne og regionerne har både før og i selve weekenden siddet i lange, seje forhandlinger om økonomien for 2011.
I lørdags kom kommune-aftalen mellem Finans-minister Claus Hjort Frede-riksen (V) og Kommunernes Landsforening (KL) så på plads, og informations-teknologi er som forudset blevet brugt som en af de vigtige løftestænger for at sikre økonomien ude i kommunerne.
Blandt andet indgik parterne aftale om, at den objektive sagsbehandling inden for eksempelvis boligstøtte- og pensionsområdet centraliseres ude i kommunerne i tre til fem centre med virkning fra 2012, hvor den digitale samling af ydelserne forventes at kunne spare Danmark for 300 millioner kroner i administrationsomkostninger.
Hertil kommer en endnu ikke opgjort besparelse ved samlingen, der vil kunne afføde mere gunstige kontrakter på relevante it-fagsystemer, hvor KMD i dag sidder på en stor del af kagen med flere monopolsystemer.
Digital kontrol af de syge
Et andet af initiativerne til digital besparelse er udrulningen af den første version af it-systemet VAS (Validering af Atypisk Sygefravær) til kontrol af uberettiget sygefravær.
VAS skal automatisere dele af de kontrolprocedurer, som i dag foregår manuelt, når den kommunale sagsbehandler skal indhente oplysninger om de sygemeldte og deres hidtidige sygedagpenge-historik.
Regeringen og KL er enige om, at løsningen skal være fuldt udrullet i kommunerne inden udgangen af 2012, herunder som led i en fuld digitalisering af kommunernes administration af syge- og barselsdagpenge.
Systemet vil medføre mindre udbetaling af sygedagpenge i kommunerne og en mere effektiv udredning af de kommunale kontrolprocedurer svarende til i alt 142 millioner kroner, står der i rapporten.
Mere digital service
Finansministeriet er sammen med kommunerne også blevet enige om at styrke digitaliseringen ved at gennemføre digitaliseringsprojekter, der skal flytte ressourcer fra administration til borger-nær services.
Fælles EPJ-indgang i regionerne
Blandt andet går en af målsætningerne på, at den digitale andel af borgerhenvendelserne skal stige fra de nuværende 20 procent til minimum 30 procent i 2012, hvor selvbetjening dermed bliver en kerneindsats i kommunerne.
For at lykkes med satsningen vil kommunerne i fællesskab udvikle mindst 15 nye fælleskommunale selvbetjeningsløsninger, som i aftalen noget overflødigt beskrives som værende "velfungerende og effektive".
Velkommen til dokumentboksen
Den analoge verden angribes også på postområdet, hvor aftalen går på, at al relevant post fra kommunen skal kunne modtages via den digitale dokumentboks inden udgangen af 2012.
"Hermed vil der årligt kunne frigøres ressourcer i kommunerne svarende til 105 millioner kroner i 2011, stigende til 465,8 millioner kroner ved fuld indfasning i 2015," hedder det i aftalen.
Derudover er regeringen og kommunerne blevet enige om en aftale af en fællesoffentlig infrastruktur til blandt andet fjernprint til posten, der ikke kan digitaliseres, hvilket kan frigøre omkring 46 millioner kroner i 2011 med en forventelig besparelsesstigning på 148 millioner kroner årligt fra 2013.
Udover disse konkrete projekter er det desuden opnået enighed om, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal kunne udlåne 100 millioner kroner til større it-investeringer i kommunerne med et dokumenteret effektiviseringspotentiale.
Fælles EPJ-indgang på vej
Finansministeriet og regionerne kunne også give hinanden et ordentligt digitalt boost, da der langt om længe blev indgået aftaler om én sammenhængende elektronisk patientjournal-indgang (EPJ) med fælles log in til alle relevante data inden udgangen af 2013.
Samtidig skal der oprettes et nationalt patientindeks, som skal sikre et samlet overblik over alle væsentlige oplysning om patienten, er fuldt integreret i regionernes kliniske it- arbejdsplads inden udgangen af 2013.
Digital Sundhed til at binde den danske sundheds-it sammen bliver nedlagt, og Regionernes Sundheds-it (RSI) bliver i stedet oprettet med henblik på at RSI danner grundlag for et tæt og forpligtende samarbejde på alle relevante områder i regionerne.