De amerikanske konkurrencemyndigheder har Apple i kikkerten.
Konkurrencemyndighederne er på vej med en undersøgelse af, om Apple med overlæg forhindrer konkurrenter som Microsoft og Google i at komme ind på annoncemarkedet til Apples succesrige apparater som iPad, iPhone og iPod, skriver Financial Times.
Det sker, efter Apple har lanceret sit eget netværk til salg af annoncer i de små apps-programmer, der i meget stor udstrækning har dannet grundlag for Apple-apparaternes nylige succes.
Apple meddelte i foråret, at den nye annonceplatform var på vej.
Nu - få måneder efter - har Apple allerede rundet de 370 millioner kroner i solgte annoncer til apps'ene. De nye annoncer vil fremkomme i apps fra begyndelsen af juli.
Rivaler vil med på vognen
Den åbenlyse succes har gjort Google og Microsoft godt mugne. De to selskaber - der også tjener penge på annoncevisning på nettet - mener, at de ifølge lovgivningen også har ret til at anvende apps-platformen til at sælge annoncer.
Ifølge Financial Times har de amerikanske konkurrencemyndigheder netop haft kig på Google og risikoen for, at Google skulle blive for magtfuld på markedet for annoncer til mobilmarkedet.
Det amerikanske konkurrencetilsyn pegede dog til sidst på, at markedet i høj grad er ved at skifte, i det Apple er ved at opnå en meget tung position.