En af de ting, der virkelig vælter frem på nettet i øjeblikket, er video-podcast. Ideen er, at du skaber din egen platform, hvor du kan sælge din virksomheds produkter og værdier med små videoklip.
Men er det ikke dyrt? Nej det er det faktisk ikke. På min "tv-kanal" Thorborgs Talkshow, som du finder på www.thorborg.tv, bruger jeg blot kameraet i min iPhone. Jeg holder kameraet i hånden og snakker direkte til folk og bruger hverken kunstigt lys eller andre remedier.
Det virker rigtig godt for mig, og jeg har godt 30.000 månedlige seere, og tallet er flot stigende.
Men er det så svært? Egentlig ikke. Det kræver, at du er lidt legesyg og har tid til overs, men ud over det, kan alle være med. Det er klart, at nogle kan gøre det bedre end andre, men har du modet til det, så skal det nok gå.
En af mine favoritter er Gary Vaynerchuk fra Winelibrary.com. Han arvede for syv år siden sine forældres vinforretning. Den havde da en omsætning
på fire millioner dollars og var derfor en mindre spiller på markedet. Ved hårdt arbejde, intelligent brug af sociale medier og et internet-videoshow, øgede han forretningen til 55 millioner dollars og er nu en af de store spillere i branchen.
Gary er en ægte original og derfor ret morsom. Han er typen, man enten hader eller elsker. Han sidder to-tre gange om ugen og anmelder vin, og han er ikke kedelig. Han har på fem år produceret flere end 600 afsnit af sine vintest, og ifølge ham selv har han godt 80.000 daglige seere. Der er ingen tvivl om, at meget af den succes, hans forretning har i dag, kommer fra hans tv-show.
Han laver flere af sine shows med et low end-kamera, uden ekstra lys eller andre dikkedarer. Han laver vel nærmest en form for dogme-net-tv, og alt fokus er lagt på indholdet. Det syntes jeg, er en overkommelig og meget charmerende måde at gøre det på. Du kan finde ham på www.winelibrary.com.
Nogle af de ting, man skal tænke over, når man vil starte en tv-station, er:
Hvad vil du opnå? Viral effekt, mere vidende kunder, at få en "ekspertposition" i markedet eller andet?
Hvilken stil vil du køre programmet i? Skal det være stilfuldt og højtideligt, eller måske sjovt og håndholdt?
Hvor mange penge, og hvor meget tid vil du bruge på det?
Har du energien til at blive ved uge efter uge?
Passer en videoblog til dit firma og dine kunder? Et godt råd er, at du er dig selv og ikke prøver at lave dig om. Hvis du forsøger at være en anden, så falder du med det samme igennem.
Så har du mod på det, så kom igang og leg med. Der er ingen normer eller standarder at følge, da mediet er så nyt. Det betyder, at fejl ikke gør så meget, og at du kan være med til at opfinde den måde, video skal underholde og informere folk på i de næste mange år.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.