Artikel top billede

Langt de fleste danske Google-kunder handler med Googles afdeling i Dublin, fortæller Peter Friis, administrerende direktør i Google Danmark. Foto: Søren Osgood

Sådan tjener Google Danmark sine millioner

Interview: De fleste danske kunder handler med Google i Irland. Google Danmark er mere et slags reklamebureau, fortæller Google-direktør Peter Friis.

Læs også:
Eksperter: Googles skat er sandsynligvis helt i orden

Den danske afdeling af Google har netop offentliggjort sit årsregnskab.

Virksomheden omsætter for 53 millioner kroner i Danmark, men som Computerworld tidligere har kunnet fortælle, giver det ikke et retvisende billede af omsætningen af Google-produkter i Danmark.

I forhold til sidste år har Google Danmark dog øget sin omsætning med 10 millioner kroner.

Peter Friis, der er administerende direktør i Google Danmark, forklarer, at Google har oplevet en bred fremgang i annonceringen på tværs af alle brancher.

"Jeg vurderer, at fremgangen skyldes, at online har haft et godt år sammenlignet med andre dele af medieindustrien. Den finansielle usikkerhed har også betydet, at mange virksomheder har taget deres markedføringsbudget op til revision, og der kan vi som rådgivere træde til og hjælpe dem med at få mest muligt ud af deres markedsføringsbudgetter," siger Peter Friis.

Men hvad består Googles omsætning i Danmark af?

"Vi fungerer som en form for rådgivere omkring Google-brandet for de virksomheder, der gerne vil arbejde med de tjenester, som vi tilbyder."

I hvilken del af processen er det, at de danske kunder henvender sig til jer. Er det, når de går ind og bestiller en søgeordsannonce, eller er det kun, hvis de skal have yderligere assistance?

"Der er rigtig mange kunder, der bruger Google Adwords i online-versionen, altså som self-service, mens der er andre kunder, der bruger mediebureauer. Men som du sikkert også ved, så har vi vores europæiske hovedkvarter i Dublin, og det er derfra, vi servicerer vores kunder, mens vores danske kontor giver rådgivning om brandet."

I hvilke situationer er det så, at de danske kunder henvender sig til jer i Danmark

"Nogle går via self-service og andre via mediebureauer. Men langt de fleste kunder er små- og mellemstore virksomheder, der bruger selvbetjening på nettet. Mens større kunder ofte får rådgivning af mediebureauer eller sætter en eller flere interne medarbejdere til at stå for deres markedsføring på nettet. Vi servicerer dem alle med rådgivning omkring, hvordan de bruger vores tjenester og stiller blandt andet statistisk materiale til rådighed."

FDIM siger, at der bliver omsat for 1,1 til 1,2 milliarder Google-annoncer i Danmark. Men jeres regnskab viser blot en omsætning på 53 millioner kroner i Danmark. Hvad skyldes den forskel?

"Vores omsætning er som der står i vores årsregnskab. Og det er ikke op til mig at kommentere på, hvad andre anslår, at vores omsætning er på."

Men jeg vil dog gerne sige, at langt de fleste kunder er self-service-kunder, der har deres betalingsforhold i Irland. Google Danmark rådgiver og servicerer som sagt i brugen af Google-brandet. Vi er et slags reklamebureau eller en konsulent-virksomhed, og det rapporterer vi en omsætning på."

Vil det sige, at hvis en stor dansk virksomhed henvender sig til jer og gerne vil annoncere, så betaler de Google i Dublin for annoncen og jer for rådgivningen?

"Det er fuldstændig, som det står i vores årsregnskab. Alle kundernes betalingsforhold er med Google i Dublin. Vi har ikke noget betalingsforhold i Danmark."

Hvis I ikke har noget betalingsforhold i Danmark, hvor kommer de 53 millioner kroner i omsætning så fra. Kan du ikke prøve at forklare det lidt grundigere?

"Jeg har måske været lidt uklar. Men langt, langt de fleste kunder har deres betalingsforhold i Irland."

Hvilke kunder er det så, der har deres betalingsforhold i Danmark?

"Det er klart, at det kan jeg ikke gå i detaljer om."

Men for at opsummere. Langt de fleste kunder har betalingsforhold i Irland, mens en mindre del har betalingsforhold til Google Danmark. Er det korrekt forstået?

"Ja."

Det må også betyde, at et stort beløb bliver beskattet til den noget lavere irske selskabsskat, og dermed går uden om den danske statskasse. Hvad er din holdning til det?

"Min holdning er simpel. Vi opererer indenfor de samme love og regler, som alle andre virksomheder gør. Vi holder dem til punkt og prikke og betaler alle relevante skatter. Udover det skaber vi gode arbejdspladser i Danmark," siger Peter Friis.

Læs også:
Eksperter: Googles skat er sandsynligvis helt i orden

Google sender milliard-omsætning ud af Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere