Computerworld News Service: Raymie Stata, der torsdag blev udnævnt til teknologidirektør for Yahoo har en stor udfordring foran sig: Yahoo er på det seneste oplevet en faldende brugerinteresse, og selvom den startede som søgevirksomhed, er det forretningsområde nu udliciteret til Microsoft Bing, og Yahoo er ved at ompositionere sig som leverandør af onlineindhold og tjenester.
Stata har været chefarkitekt på Yahoos webportal for forbrugere. Han afløser tidligere teknologidirektør Farzad Nazem, som trak sig fra posten i april.
Ved konferencen TechCrunch Disrupt i New York i sidste uge nedtonede Yahoos koncernchef, Carol Bartz, betydningen af søgeforretningen og kaldte søgning for en handelsvare. Yahoo har i stedet planer om at fastholde sin relevans ved at personalisere brugeroplevelsen i forbindelse med søgning og virksomhedens andre tjenester, så Yahoo-oplevelsen bliver unik for hver bruger.
Nøglen til at kunne tilbyde personalisering er at få standardiseret Yahoos it-infrastruktur, fortæller Stata IDG News Service i et interview under TechCrunch. Selvom Stata på daværende tidspunkt stadig var chefarkitekt, havde han en klar idé om virksomhedens teknologiske retning, og om hvordan en privat cloud-tilgang ville være godt egnet til at tjene Bartz' vision om muligheden for uendelige specialtilpasninger af Yahoos web-tjenester.
Virksomheden er allerede halvvejs igennem sine planer om standardisering af sin arkitektur, forklarer han. Yahoo følger her et roadmap, der blev vedtaget for tre år siden, i organiseringen af sin it-drift i fire lag: Det første lag er det fysiske - serverne og udstyr i datacentrene. Det andet lag er infrastrukturens indhold - den grundlæggende software, som alle Yahoo-produkter vil bruge såsom autentifikation og applikationsservere.
Stata ser på dette andet lag som virksomhedens "cloud"-lag. Ved at udtrække software-infrastrukturen som en cloud kan Yahoo sørge for sine tjenesters driftssikkerhed, da ressourcerne på denne måde kan slås sammen og flyttes rundt efter behov.
Det tredje lag er de specifikke platforme, som applikationerne kører på - nettet, mobiltelefoner, iPads og så videre. Det fjerde og sidste lag er selve applikationerne.
En million forskellige versionger
Det har været et større foretagende at koge alle Yahoos it-aktiver ned til en enkelt cloud-helhed, erkender Stata. Blot at vise en enkelt kopi af Yahoos hjemmeside krævede for eksempel en gang at trække data fra 33 forskellige kodebaser. I december 2009 var dette reduceret til en enkelt kodebase.
I det lange løb bør denne standardisering og adskillelse af opgaver gøre det lettere for virksomheden at tilpasse udseendet og indholdet til hver individuel bruger. Virksomheden vil udvikle nye metoder til at finde ud af, hvad brugerne ønsker, og derefter benytte dem i forbindelse med alle virksomhedens produkter.
Under sit oplæg ved TechCrunch Disrupt nævnte Bartz, at Yahoos forside allerede vises i en million forskellige versioner hver dag. Hvert femte minut ændrer siden sig baseret på en ud af 32.000 variationer, som alle genereres ved hjælp af teknikker til indholdsoptimering. "Vi ved, hvad du er interesseret i, og hvad du ikke kan lide," fortæller Bartz.
Virksomhedens næste store mål er ifølge Stata at tilbyde det niveau af personalisering også til individuelle sektioner såsom sider, der er dedikeret til sport, it eller andet.
Yahoo lægger mange kræfter i at raffinere de algoritmer, der kan gøre denne personaliserings-proces automatisk. Lige nu er virksomheden eksempelvis i gang med at raffinere en algoritme, der afgør hvilke nyhedsartikler, der skal placeres på brugernes personlige forsider.
Oversat af Thomas Bøndergaard