Jørgen Bardenfleth, administrerende direktør for Microsoft Danmark. I har foranlediget udarbejdelsen af en stor IDC-rapport om det offentliges it-forbrug. Hvorfor har I det?
"Vi kunne godt tænke os at få klarlagt, hvordan det offentliges brug af it ser ud, og vi mener også, at det kunne være i det offentliges interesse. Samtidig vil vi gerne have klarlagt vores egen størrelse."
Hvad er Microsofts interesse i at få det slået fast?
"Vi vil gerne se, hvordan markedet er fordelt, fordi vi gerne vil være større i markedet, og det kræver en større forståelse af markedet.
Samtidig har vi indtryk af, at nogen i det offentlige rum mener, at Microsoft er en væsentlig større aktør i det offentlige, end det egentlig er tilfældet, hvor vi har 3,2 procent af det samlede marked."
Proportioner
Hvorfor er det vigtigt for Microsoft at få slået fast, at selskabet ikke er så stort, som nogen måske tror?
"Der er sikkert også nogen, der mener, at 3,2 procent er meget. Men vi vil gerne have sat proportioner på debatten."
Hvorfor?
"Fordi vi kan se, at nogen i debatten mener, at Microsoft er altomfavnende og alt for stor, og måske tror de, at Microsoft er væsentligt større, end det egentlig er tilfældet."
Så det handler om at sige "nu må I lige slappe lidt af"?
"Nej, overhovedet ikke. Det handler mere om at sætte nogle fakta ind i debatten, så folk kan tage stilling ud fra fakta om, hvorvidt Microsoft er stort eller lille i det offentlige marked.
Du har tidligere sagt, at Microsoft er blevet udsat for en politisk hetz.
Rapporten viser, at Microsoft har en høj markedsandel på knap 20 procent af det offentlige marked for standardsoftware, mens selskabet er klart dominerende, når det gælder office software. Er det ikke rimeligt, at man regulerer den slags politisk?
"Man dominerer i hvert fald ikke et marked med en andel på under 20 procent, men vi har selvfølgelig en større markedsandel end de andre. Det væsentlige er, at den samlede markedsværdi for standardsoftware er 2,9 milliarder kroner ud af 18 milliarder kroner.
Det er en lille del af det offentliges samlede it-anvendelse, som vi i øvrigt gerne så var større.
Men man kan ikke sige, at det er en dominerende stilling, selv om nogen måske tror, at vi sidder på 90 procent."
Dominerende på office software
Når det gælder office software er Microsoft klart dominerende. Hvad siger du til det?
"Det er rigtigt. Det er kendetegnende, at der på nogle områder er én stor spiller. Det handler alt sammen om, hvordan man skærer et marked til.
Computerworld er for eksempel ikke så stor på markedet for dagblade, men er klart dominerende, når det gælder markedet for it-udgivelser, der udkommer på papir.
Skal vi endelig til at diskutere, om it-politikerne har brugt deres tid rigtigt, så bruger det offentlige altså 18 milliarder kroner på it om året, og Microsoft sidder på 20 procent af 2,9 milliarder kroner.
Hvor mener du, at politikerne burde have brugt tiden i stedet for?
"Først og fremmest i at få folk til at sikre et højt kompetenceniveau, så vi kan gå ind i en digitaliseret verden.
Og når det gælder det offentlige it-forbrug, så kan vi se, at der findes meget store aktører på services-markedet, som er på 11 milliarder kroner. Det er da oplagt at interessere sig lidt for det marked. "
Er det ikke en lille markedsandel?
Rapporten viser, at Microsoft har en samlet markedsandel på 3,2 procent af hele det offentlige it-marked. Er det ikke utilfredsstillende lavt for et selskab af Microsofts størrelse?
"Det er i hvert ikke et særligt stort tal, og vi vil da også gerne have, at det bliver større. Vi overvejer da også at kigge nærmere på services eller andre områder, hvor Microsoft i dag er forsvindende lille. Det kunne være i forbindelse med cloud computing.
Så jeg er da ikke tilfreds med godt tre procent af det offentlige marked, og jeg mener faktisk, at vi har nogle services-løsninger, som kunne være af værdi for det offentlige marked.
Hvor vigtigt et marked er det offentlige for Microsoft?
"Det er jo et interessant marked, fordi vi jo satser på standardiserede løsninger til mange brugere med ret lave prispunkter i forhold til vores mere sofistikerede konkurrenter.
Derfor er det offentlige i denne tid interessant, fordi det offentlige efterspørger standardisering og lave prispunkter og ikke så meget skræddersyede løsninger mere. Det passer godt til vores overordnede strategi."