I Danmark anvender cirka hver anden internetbruger de sociale netværk - og vi er stort set alle sammen på Facebook, hvor vi udveksler information, data og statusmeddelelser med hinanden.
Også virksomhederne er så småt i gang med at tage de sociale teknologier til sig.
Senest har SAS f.eks. med stor succes brugt Facebook til realtid opdateringer om flyafgange i forbindelse med den berømte askesky.
De sociale medier flytter
Det næste bliver, at de sociale medier flytter over på den anden side af firewall'en og ind i organisationen, hvor de vil bidrage til at øge både produktivitet, business agility og innovationsgrad!
Ligesom vi har bevæget os fra det 'flade' og envejskommunikerende Web 1.0 til det udvidede og brugerinddragende Web 2.0, er vi derfor i fuld gang med at bevæge os fra industrialderens Enterprise 1.0 til det netværksoptimerede Enterprise 2.0.
Det er en udvidet organisation, hvor grænserne er flydende og integrerede, hvor selvforvaltende enheder udfører opgaver sammen - baseret på hurtige og agile samarbejdsformer - og hvor man deler viden og information ved hjælp af web-baserede komponenter - både internt og eksternt.
Det har de store CMS-leverandører for længst indset. Allerede 2007-udgaven af SharePoint (MOSS 2007) indeholdt flere sociale features, og EPiServer har lanceret Relate+, ligeledes med henblik på at integrere sociale features, communities og e-mail-marketing i websites.
Og med SharePoint 2010, der blev lanceret 12. maj, er der sket en klar opgradering af det sociale potentiale.
Med det nye SharePoint 2010 kan medarbejderne tage Facebook-oplevelsen med på arbejde og ind i organisationen.
Blandt andet via en ny profilside, der er blevet mere personaliseret og foruden den sædvanlige information om navn, titel, foto og så videre indeholder et resume af erfaringerne i virksomheden.
Du skal tagge og bedømme
Profilsiden er bare ét element i SharePoints MySites-feature, som desuden indeholder mikroblogs, tagging og bedømmelse af content.
Og ligesom på Facebook m.fl. kan man også poste statusmeddelelser og dele oplysninger om sine aktiviteter med resten af organisationen.
SharePoint 2010 gør det muligt at tagge og bedømme de fleste elementer - sites, dokumenter, videoer, blogindlæg og har nu også sin egen Facebook-inspirerede 'Like' knap.
Når brugere klikker på 'I Like It' bliver siden tagget for brugeren, og ligesom med Facebooks 'Like,' bliver isolerede siloer på den måde knyttet sammen til en forbundet verden, hvor content bliver bundet til brugere i en såkaldt 'social graf'.
Knyttes til de relevante projekter
Kommunikation i organisationer vil i højere grad blive knyttet til de relevante projekter og løbende blive kommenteret af interesserede medarbejdere (og måske endda kunder og leverandører?).
Det samler informationen i en kontekst og gør den både relevant og søgbar.
Virksomhedens kommunikation bliver ikke-hierarkisk og dynamisk - alting kan kommenteres og rates af alle, alle har ret til en mening og har mulighed for at ytre den.
De sociale teknologier kan på den måde hjælpe med at finde de rigtige medarbejdere til et givent projekt, ligesom tag-clouds hjælper med at organisere og lokalisere interne data.
Og ved nemmere at dele viden med hinanden, bliver produktiviteten øget og fællesskabet styrket.
Som der stod i Forresters rapport om social computing allerede i 2006:
"For at blomstre i tidsalderen for social computing må virksomheder forlade top-down management og kommunikationstaktikker og i stedet væve communities ind i deres produkter og services, bruge medarbejdere og partnere som markedsføringsfolk, og blive del af et levende net af brandloyalister." Det gælder såmænd stadig - både udadtil og indadtil.
Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.