Drømmer du om en it-karriere på de bonede gulve?
Men synes du også, at det kan være stressende hele tiden at have fingeren på pulsen, når det gælder de seneste trends i it-verdenen?
Så kan du godt slappe af.
Det er nemlig ikke din viden om de nyeste it-landvindinger, der kommer til at afgøre din karriere.
Det viser en ny undersøgelse, som to it-konsulentvirksomheder, PA Consulting Group og Harvey Nash, har foretaget blandt 2.655 it-direktører på globalt plan.
Kommunikation og ledelse i top
Ifølge de adspurgte it-direktører er det knap så vigtigt, at du har øjnene stift rettet mod teknologien.
De mener i stedet, at kommunikationsevner, lederegenskaber og strategisk forståelse er de vigtigste kompetencer, hvis du skal stå i spidsen for en it-organisation.
På globalt plan mener 81 procent og 76 procent af it-direktørerne, at henholdsvis kommunikationsevner og lederegenskaber er vigtige og karriere-fremmende kompetencer. Mens blot 10 procent prioriterer it højt.
Og ifølge undersøgelsen er det blot fem procent af de skandinaviske it-direktører, der vægter it-viden højt. Til gengæld prioriterer de skandinaviske it-direktører strategisk forståelse højere, end det er tilfældet hos deres kolleger i resten af verden.
Tony Franke, der er direktør for it-interesseorganisationen Dansk IT, ser dog ikke undersøgelsen som udtryk for, at
it-viden er uvæsentlig for en moderne it-direktør.
Han forklarer, at Dansk IT i vinter lavede en undersøgelse blandt 168 danske it-chefer, og den viste, at
de danske it-chefer ser topledelsens manglende it-forståelse som den største udfordring i deres arbejde.
"I den situation må du jo som it-direktør spørge dig selv: Skal jeg fordybe mig endnu mere i teknologi, eller skal jeg satse på kommunikation og strategisk forståelse, hvis jeg skal videre i min karriere," siger Tony Franke.
Han forklarer, at han ser de to undersøgelsers resultater som en del af en trend, hvor it-direktører i stigende grad bliver opmærksomme på, at de skal bygge nye kompetencer oven på deres it-indsigt, hvis de skal have gennemslagskraft.
Uden it-viden bliver du et flop
Men selvom der i stigende grad er fokus på de mange andre kompetencer, som en it-direktør bør have, så er den dybe it-indsigt stadigvæk ekstremt vigtig, slår Tony Franke fast.
"Du skal ikke nødvendigvis kunne sidde og kode sammen med kodekarlene nede i maskinrummet, men du bliver ikke en god it-direktør, hvis du står på direktionsgangen og ikke er den, der ved mest om it. Det er ganske enkelt et krav, at du som minimum har en større it-viden end resten af ledelsen," siger Tony Franke.
Men det er størrelsen og sammensætningen af hele den it-organisation, du har omkring dig, der afgør, hvor dyb en it-viden du bør have.
Det mener Klaus Nissen, der er it-direktør i vaskerikoncernen Berendsen Textil Service, og som netop har været nomineret til Computerworlds it-direktør-pris, Årets CIO.
Din organisation er afgørende
Ifølge Klaus Nissen er den helt dybe it-indsigt vigtigst i en mindre it-organisation, mens du i en større organisation har bedre mulighed for at lade dine kolleger holde dig opdateret om nye væsentlige teknologi-udviklinger.
Han betegner selv sin egen it-afdeling med 21 mand hos Berendsen Textil Service som middelstor, men dog relativ stor for en produktionsvirksomhed.
I hele Berendsen-koncernen er der 1.500 medarbejdere.
I en sådan organisation er kommunikationsevner helt afgørende, forklarer han.
"Det er it-direktørens kommunikationsevner, der afgør, om ledelsen betragter it som et nødvendigt onde eller som en strategisk del af forretningen. Fremstår it-direktøren som en teknologi-nørd, så vil han aldrig få ørenlyd, når han skal sælge sine it-planer til ledelsen," siger han.
Men it-direktørens kommunikationsevner er også afgørende for det image, som it-afdelingen opbygger i resten af virksomheden.
Og det er vigtigt, fordi de ansatte i it-afdelingen ofte er skydeskive for kritik i resten af virksomheden, når der opstår it-problemer.
"I mange virksomheder er det jo groft sagt sådan, at hvis folk ikke kan blive enige om andet, når de sidder over frokosten i kantinen, så kan de blive enige om, at det hele er it-afdelingen skyld," siger Klaus Nissen.
Værn om afdelingens image
Klaus Nissen har selv oplevet, at it-afdelingen hos Berendsen har fået et bedre image ved at sikre en præcis, hurtig og letforståelig kommunikation, når der opstår it-problemer.
Det oplevede han blandt andet, da et it-nedbrug praktisk talt lagde hele virksomheden ned i tre til fire timer.
It-afdelingen havde forberedt sig på, at en sådan krise-situationen kunne opstå.
Derfor havde afdelingen i forvejen etableret en sms-service, der lynhurtigt kunne sende en besked ud, der informerede en lang række nøglepersoner i virksomhedens afdelinger om problemet, og hvornår it-afdelingen forventede, at problemet var udbedret.
Desuden sørgede it-afdelingen for at sende e-mails ud og opdatere intranettet med statusmeldinger indtil problemet var løst.
Ifølge Klaus Nissen fik it-afdelingen efterfølgende megen ros for sin måde at håndtere problemet på.
"Og i sådan en situation er det selvfølgeligt vigtigt, at du ikke sætter it-afdelingens mest nørdede medarbejder til at sende beskederne ud," tilføjer Klaus Nissen.
Han forklarer, at andre dele af virksomheden kan opleve det som frustrerende og måske endda arrogant, hvis de modtager informationer fra it-afdelingen, der er skrevet i et uforståeligt sprog med masser af underlige forkortelser.