Artikel top billede

TDC foretager kæmpe omlægning af telefontaksterne

Minuttaksten hos TDC bliver sløjfet, men til gengæld bliver opkaldsafgiften på fastnet hævet markant. Det betyder både billigere og dyrere telefonopkald.

De nationale takster for TDC's fastnetkunder på privatmarkedet bliver omlagt fra den 30. september i år.

De to største ændringer er, at opkaldsafgiften stiger fra 22,50 øre til én krone. Til gengæld kan man snakke så længe, man vil, uden at det koster noget. Omlægningen gælder dog kun for samtaler mellem fastnettelefoner i Danmark.

For et opkald fra fastnet til mobil vil minutprisen blive 79 øre i minuttet og taksterne for opkald til udlandet forbliver uændrede. Abonnementsafgiften fjerner TDC ikke.

TDC har opgjort, at 80 procent af alle minutter fra fastnettelefonen går til andre fastnettelefoner.

Langt er billigt

Regner man lidt på de tal og sammenligner med de eksisterende takster, viser det sig, at for samtaler, der er længere end tre minutter, er det en god forretning, mens det for de korte opkald bliver dyrere at ringe.

"Vi har regnet på tallene, men det er meget svært at sige hvilke konsekvenser, det får for den enkelte bruger, da det afhænger af forbrugsmønsteret," siger Torben Rune, der er teleanalytiker i Netplan til Computerworld.

"Men det bliver billigere, jo længere man ringer. Ser man på gennemsnittet for fastnet til fastnet-samtaler vil det dog næppe få den store effekt for en helt almindelig telekunde," vurderer han og betegner omlægningen af taksterne som en af de største, der er set på privatmarkedet.

"Det er primært for at gøre takstsystemet enklere," siger Torben Rune.

Begrundelsen for omlægningen er da også, at TDC vil gøre det nemmere for forbrugerne at overskue prisen. I dag har telegiganten mange forskellige takster, der afhænger af, hvor man ringer til, hvornår man ringer og hvor længe man taler.

Det gør man nu op med i forbindelse med takstændringerne.

"Vi ønsker at gøre det mere attraktivt at bruge fastnettelefonen til de lange samtaler", siger Jesper Theill Eriksen, der er koncerndirektør for TDC's privatforretning til Politiken.dk.

"Vi afskaffer alle de almindelige minuttakseringer og gør det billigere og mere attraktivt for vores kunder at bruge deres fastnettelefon," siger han.

Angreb på IP-telefoni

Den primære forklaring på omlægningen er, at man vil gøre driften af fastnettet mere simpel, vurderer Torben Rune.

"TDC bruger meget energi på at holde styr på hvert eneste minut, og det arbejde forsvinder nu. Samtidig koster det ikke TDC flere penge, hvis et opkald er langt. Infrastrukturen står klar. Hvad enten samtalen er på et sekund eller 14 timer, er prisen den samme," siger han.

Omlægningen kan ligeledes ses som et fastnet-angreb på IP-telefonien, som mange bredbåndsudbydere har med i deres abonnementspakker.

"Der er reelt ingen konkurrence på fastnetmarkedet bortset fra IP-udbyderne, der netop tilbyder flat rate-lignende løsninger til deres kunder," vurderer Torben Rune.

Stadig abonnemenstafgift

Mere end halvdelen af den samlede danske taletrafik er i dag båret af mobiler. Prisændringerne kommer ikke til at få direkte indflydelse på mobil-brugerne, men de kan blive bragt i spil i forbindelse med TDC's abonnement-struktur.

"Det kan give en konkurrencemæssig fordel for TDC, som kan udbyde abonnement-pakker, der dækker både lange og korte opkald. TDC kan således udnytte, at de sidder på fastnettet til at kæmpe på prisen," siger Torben Rune.

TDC's fastnetkunder har i gennemsnit en telefonregning på 183 kroner om måneden. Af dette beløb udgør selve abonnementet 134 kroner, og den abonnementsafgift har TDC ikke tænkt sig at sløjfe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere