Årets CIO 2010: Forretnings-fokus og de strategiske muligheder i it bliver vigtigere og vigtigere for den dygtige CIO.
Virksomhedens øverste it-mand skal ikke længere have fokus på tekniske problemstillinger og leverandør-kontrakter, men på de strategiske og forretningsmæssige muligheder, der er i it.
Sådan lød den entydige besked fra Danmarks fem bedste CIO'er, som Computerworld i samarbejde med analysehuset IDC, Dansk IT og SAS Institute mandag havde sat i stævne til konferencen Årets CIO 2010.
Her blev Årets CIO 2010 kåret. Ham kan du læse mere om her.
For de fem it-direktører, der var med i opløbet om den prestigefyldte titel som Årets CIO 2010, er det en balancegang at stå i en position, hvor deres organisation både skal varetage en problemfri it-drift og samtidig tænke strategisk.
Dette dilemma kan du læse mere om her.
"Det absolut vigtigste for mig som CIO er at forstå og understøtte forretningen. Jeg skal ikke bruge tid indad på tekniske problemer, leverandører og lignende," sagde Michael Moesgaard, CIO i Dong Energy.
Forretningen er it
Sagens kerne er, at selve forretningen i mange virksomheder hviler på en optimal brug af it-funktionerne.
Det betyder, at udviklingen og ikke mindst prioriteringen af it-udviklingsprojekter er af afgørende betydning for forretningens fremtid.
Det er med andre ord særdeles vigtigt, at de rigtige projekter prioriteres. Og det kan kun ske på topledelsens bord.
I denne proces står CIO'en og hans it-folk i en ret enestående position, hvor de som den måske eneste i hele forretningen kan overskue og favne hele virksomheden og alle dens afdelinger på én gang, fordi de alle bindes sammen af it.
"CIO'en skal væk fra at være den, der bestemmer størrelsen på indbakken. I stedet skal vi bruge vores viden og vores strategiske position til at skabe øget profit," sagde Thomas Okke Frahm, CIO i Maersk Drilling, Maersk FPSO, Maersk LNG og Maersk Supply Service.
Han pegede på, at it-afdelingen og CIO'en stadig er teknologi-leverandøren i virksomheden. Og at det er afgørende, at selv de mest simple teknologi-leverancer kører problemfrit, hvis der skal være plads til at tænke strategisk.
"Vi skal jo også sørge for, at alle kan komme på netradio samtidig med, at vi har en strategisk diskussion med den øverste ledelse," sagde Thomas Okke Frahm.
It-afdelingens nye fokus
Bevægelsen mod mere og mere tyngde i forretningsdelen gør samtidig, at it-afdelingen flytter sig fra at have teknologi-fokus til at have service-fokus.
Det betyder, at de ikke-strategiske funktioner i stor stil flyttes ud til eksterne leverandører. Det er ofte de ting, som it-afdelingen tidligere var sat i verden for at håndtere: Mail, server-drift, hjemmesider og lignende.
"Det er vigtigt, at medarbejderne forstår den tranformation," sagde Thomas Okke Frahm.
Processer, processer
Christian Bentzen, CIO i Gea Niro, påpegede, at betydningen af CIO - chief information officer - efterhånden burde ændres til chief innovation officer.
"Der bliver mindre og mindre af det tekniske, mens der bliver mere og mere udviklingsarbejde af nye processer, der skal hjælpe til at gøre forretningen mere effektiv," sagde han.
Klaus Nissen, CIO i Berendsen Textil Service, pegede på, at de teknologiske muligheder i dag udvikler sig med en hastighed, som kun de færreste topledelser har en kinamands chance for at overskue. Til gengæld kan de teknologiske muligheder gøre en stor forskel i konkurrencesituationen.
"Derfor skal vi hele tiden have fokus på nye måder at drive forretningen på, og vi skal coache vores ledere. Vi skal være sælgere af ny teknologi. Så må forretningen vurdere, om der er brug for den," sagde han.
Forandringsvillighed
Udviklingen går også så hurtigt, at det er umuligt at planlægge flere år ud i fremtiden. Det er nemlig aldeles umuligt at forudsige, hvilke teknologiske muligheder, der er til den tid.
Selv om enhver virksomhed i et drømmescenarie vil være i stand til at langtidsplanlægge sin indsats og investeringer, er dette scenarie ikke noget, der bekymrer CIO'erne.
"For vi er meget forandringsvillige. Og vi er i stand til at flytte os hurtigt," lød det fra Peter Andersen, it-direktør i DR.
Den holdning deler Christian Bentzen fra Gea Niro.
Hurtig reaktion
"Vi kan i Danmark flytte os hurtigere, end det er tilfældet i mange andre lande. Vi tager nye teknologier i brug hurtigere, og vi får mere ud af den. Men vi skal selvfølgelig alligevel stramme ballerne og hele tiden blive bedre," sagde han.
For tiden er der dog ikke plads til meget innovation. Finanskrise og stramme budgetter gør, at CIO'en for tiden først og fremmest skal fokusere på bundlinie og effektiviseringer.
"Det nytter jo ikke noget at sige 'innovér', når man samtidig siger 'spar penge'," sagde Michael Moesgaard fra Dong Energy.