Læs også: Gea Niro: Brugerinddragelse er alfa og omega.
I fremtiden bliver en CIO's fornemmeste opgave at tage del i selve udviklingen af forretningen. Kun når man gør det, tilfører man for alvor merværdi.
Sådan lyder det fra Christian Bentzen, CIO i Gea Niro, der er nomineret til titlen som Årets CIO 2010.
"It-funktionen bliver i langt større grad sparringspartner for forretningen. Hvordan kan vi for eksempel hjælpe forretningen til at købe de forskellige stumper til produktionen billigst. Det er meget tit, at vi proaktivt går ind og spørger forretningen, om den kunne tænke sig at løse en proces på en anden måde," siger han.
Du kan læse om mere om Christians Bentzen og årsagen til, at han er nomineret her.
Mere end system-pedeller
Generelt mener Christian Bentzen, at han selv og it-afdelingen må frem på banen, hvis den vil tages alvorligt som mere end blot en system-pedel.
"Som CIO er det enormt vigtigt at gå skridtet videre end bare at være bits og bytes-nørd," siger han.
Han peger på, at det handler om at forstå, hvad forretningen har behov for, og dybest set hvorfor firmaet overhovedet anvender it.
"Det handler jo ikke bare om, at brugernes pc tænder, når de trykker på knappen. Nej, det er et spørgsmål om, at de skal have det her udstyr, så de kan løse opgaverne bedst. Det er vanvittigt vigtigt, at it-folkene har den forretningsforståelse," siger Christian Bentzen.
For når først de har det, åbner dørene sig til indflydelse og større lydhørhed fra ledelsen, mener Christian Bentzen.
"Det er vigtigt at kunne forstå og tale forretningens sprog. En CFO (økonomichef, red.) eller en salgschef forstår sig ikke på bit-hastighed og dobbelt cpu og gigabyte mig her og der. Han forstår, at han skal have skrevet nogle tilbud eller han skal sikre, at en bestilt vare kommer hjem til den rette tid. Det er noget, han kan forstå. Og det er det sprog, vi skal kunne tale også," slår GEA Niro-CIO'en fast.
Hvis det lykkes it-afdelingen for alvor at komme på bølgelængde med forretningen, skaber det mulighed for at agere mere udfarende i stedet for blot at være brandslukkere, mener han.
Man skal være pro-aktiv
"Jeg ser muligheder i at være proaktiv. I langt de fleste tilfælde, når en forretning har behov for hjælp, så går den til en eller anden ekstern konsulent. Måske er de så heldige, at de finder en konsulent, der ved noget om deres forretning, men det er altid reaktivt - først problemet, dernæst løsningen," siger Christian Bentzen.
I stedet for at hyre eksterne konsulenter, mener han, at virksomhederne i større grad bør skue indad i egen it-afdeling, fordi den typisk har langt større indsigt.
"Vi arbejder hen imod at blive opfattet som en intern konsulentafdeling eller som en intern forretningsudviklings-funktion. Det hele handler om at have en rigtig god forståelse af forretningens processer, så man kan blive en slags forretningskonsulent for brugerne," siger Christian Bentzen.