Yahoo og Nokia giver hinanden håndslag på et tæt samarbejde, der skal tjene til at styrke begge selskabers tilbud på markedet for det mobile internet.
Det kommer især til at ske i de spirende vækstmarkeder i Asien, hvor de to selskaber ser store muligheder.
Både Yahoo og Nokia er for tiden under stigende pres på markedet for det mobile internet.
Yahoo bliver trykket på maven af fremadstormende Google, mens Apple med iPhonens enorme succes er ved at være en seriøs udfordrer til Nokia.
Kan udbygge position
Yahoo har i et stykke tid investeret målrettet i vækstmarkeder med relativ lav internet-penetration. Her er det ofte tilfældet, at den primære adgang til internettet er via mobiltelefonen.
Med aftalen med Nokia ser Yahoo derfor en mulighed for også fremover at have et hoved-brand på internet-markedet - også selv om trafikken flytter sig til det mobile internet.
Ifølge aftalen vil kommende Nokia-telefoner indeholde Yahoos email- og instant messaging-tjenester, mens Nokia vil levere selskabet kort-tjeneste til Yahoo som et modtræk til Google Maps.
Her står Nokia stærkt, efter selskabet i 2007 købte Navteq. Det kan du læse mere om her.
For Nokia gælder det, at aftalen vil give selskabet adgang til massevis af indhold til dets app-store.
Det er et område, hvor Nokia i dag er milevidt bag Apple samt Google Android, der begge understøttes af meget store og frodige økosystemer med tusindvis af apps.